Zoeken in ons aanbod
Ontdek onze lessen, werkvormen, vormingen en begeleidingstrajecten voor leerkrachten en schoolteams.
Geen vuiltje aan de lucht (graad 2 & 3)
Is de lucht die we inademen, wel proper? In deze les onderzoeken leerlingen met behulp van textiel of iets enkel vuil is als je het kan zien. We maken de brug naar onze eigen lucht die er proper uitziet, maar het toch niet is! Stof tot nadenken.
Hé, waar is de chocolade?
Nieuwsflash: alle winkelrekken zijn leeg, nergens is nog chocolade te vinden. Paniek alom! De boeren in Zuid-Amerika staken ... Maar waarom? Zoek met je leerlingen van de eerste graad naar de oorzaak van het probleem.
Vuileluchtvangers
Vaak hoor je onheilspellende berichten over ‘fijn stof’ en hoe dit onze gezondheid beïnvloedt. In deze les nemen de leerlingen van de 2de en 3de graad deze kwestie onder de loep. Letterlijk dan, want je maakt samen vuileluchtvangertjes. In een heus Uitvinderslabo bedenken ze oplossingen voor het probleem.
Blije bloemen
Bloemen maken mensen blij! Of toch niet? Lees samen het verhaal van Rosa, een bloemenplukster uit het Zuiden. Ervaar hoe je mening over een persoon of situatie verandert door een nieuw element. Zet samen met je leerlingen van de tweede of derde graad de eerste stappen naar een filosofisch gesprek.
Kleerkastgriezels (1e graad)
Wat doen boze kledingstukken in het klaslokaal? Wat maakt hen droevig? De leerlingen van de eerste graad onderzoeken hoe het komt dat deze kledingstukken niet genoeg aandacht krijgen. Ze komen te weten wat er nodig is om een kledingstuk te maken.
Kleerkastgriezels (2de en 3de graad)
Er wapperen boze kledingstukken in de klas. De leerlingen van de tweede en derde graad onderzoeken hoe het komt dat deze kledingstukken niet genoeg aandacht krijgen. Ze komen te weten dat je best niet teveel kleren gebruikt of consumeert. Tot slot bedenken ze een spannend griezelverhaal waarin kledingstukken wraak nemen op hun ondankbare eigenaars.