Zoeken in ons aanbod
Ontdek onze lessen, werkvormen, vormingen en begeleidingstrajecten voor leerkrachten en schoolteams.
Kinderrechten op de keper
De bel van de speeltijd leidt voor een keer niet tot vrolijk gejoel. Hebben kinderen dan geen recht op spel? Onderzoek samen met je leerlingen van de eerste of tweede graad welke kinderrechten er bestaan. Hoe voelen ze zich bij het schenden van bepaalde kinderrechten? Ontdek in een memoryspel welke rechten voor kinderen wereldwijd belangrijk zijn.
Waterbundel 'Een zee van mogelijkheden'
Leer samen met je kleuters meer over het watergebruik in je eigen omgeving en in die van kinderen wereldwijd.
Waterbundel 'Elke druppel telt'
Hoe gaan kinderen wereldwijd om met water? Ontdek het samen met je leerlingen uit de eerste graad.
Waterbundel 'Wat een soep!'
Plasticsoep, wasda?! Samen met je leerlingen uit de tweede graad onderzoek je hoe plastic afval ons water vervuilt en wat de gevolgen zijn voor mens, dier en natuur.
Waterbundel 'Wie heeft de leiding?'
Heeft iedereen in de wereld toegang tot water? Waarom betalen we eigenlijk voor water? Met deze themabundel onderzoek je samen met leerlingen uit de derde graad watergebruik in je eigen omgeving en wereldwijd.
Een scene over kinderrechten
Belgerinkel voor de speeltijd: dat roept bij kinderen op school steevast een lach op. Maar stel je voor dat er geen speeltijd is of geen tussendoortje? Dat roept vragen op en nog meer gevoelens. De kinderen van de tweede graad beelden hun emoties uit op een roetsjbaan en brengen vervolgens enkele kinderrechten in scene. Stof voor een rijk gesprek!
Alarm! Smog!
Alarm! Er hangt te veel smog in de lucht! In sommige steden of landen trekken mensen hiervoor een mondmasker aan. Samen met je klas van de eerste graad ga je smog maken en zoek je naar de oorzaken en de gevolgen van luchtvervuiling. Laat je leerlingen creatief ideeën bedenken voor dit probleem in een heus Uitvinderslabo.
Geen vuiltje aan de lucht (graad 1)
Ugh, ugh, ugh! We zien het misschien niet, maar toch hangt er zo veel vuil in de lucht dat we er ziek van worden. In deze les onderzoeken leerlingen of iets enkel vuil is als je het kan zien. De brug wordt gemaakt naar onze eigen lucht die er proper uitziet, maar het toch niet is. Stof tot nadenken!
Kinderrecht van antwoord
Een boze brief van een buurman over lawaai zorgt voor trammelant in de klas. Kinderen hebben toch recht op spelen? Welke rechten hebben kinderen nog en welke linken zie je daarover in de actualiteit? De leerlingen van de derde graad onderzoeken en beelden de kinderrechten speels uit. Al die ideeën helpen de leerlingen om hun recht van antwoord te formuleren.
Geen vuiltje aan de lucht (graad 2 & 3)
Is de lucht die we inademen, wel proper? In deze les onderzoeken leerlingen met behulp van textiel of iets enkel vuil is als je het kan zien. We maken de brug naar onze eigen lucht die er proper uitziet, maar het toch niet is! Stof tot nadenken.
Hé, waar is de chocolade?
Nieuwsflash: alle winkelrekken zijn leeg, nergens is nog chocolade te vinden. Paniek alom! De boeren in Zuid-Amerika staken ... Maar waarom? Zoek met je leerlingen van de eerste graad naar de oorzaak van het probleem.
Vuileluchtvangers
Vaak hoor je onheilspellende berichten over ‘fijn stof’ en hoe dit onze gezondheid beïnvloedt. In deze les nemen de leerlingen van de 2de en 3de graad deze kwestie onder de loep. Letterlijk dan, want je maakt samen vuileluchtvangertjes. In een heus Uitvinderslabo bedenken ze oplossingen voor het probleem.