Ga verder naar de inhoud

Stemmen voor Vrede

Met je klas stemmen voor de Nobelprijswinnaar

Secundair
Les

Wat als jouw klas een nominatie kon insturen voor de Nobelprijs voor de Vrede? Wie zou je nomineren en waarom? Het Vlaams Vredesinstituut en Djapo sloegen de handen in elkaar en ontwikkelden een kant-en-klaar lespakket rond de Nobelprijs voor de Vrede dat leerlingen klaarstoomt om deze niet onbelangrijke beslissing te nemen.

Met een leerlingen- en leerkrachtenbundel

De beste kandidaat

Het Vlaams Vredesinstituut nodigt elk jaar drie klassen van de derde graad secundair onderwijs uit op het Vlaams Parlement. Een hele dag zitten de leerlingen samen en brainstormen ze over wie een goede kandidaat zou zijn voor de Nobelprijs voor de Vrede. Maar ze denken ook na over het begrip vrede, want wat betekent dat eigenlijk?

Het doel van de dag? Eén nominatie doorgeven aan het Vlaams Vredesinstituut, die zij op hun beurt zullen voordragen als kandidaat voor de Nobelprijs voor de Vrede. Wat een eer!

Vrede, een complex begrip

“Maar tijdens de eerste edities merkten we dat praten over een complex begrip als vrede niet vanzelfsprekend is”, vertelt Maarten Van Alstein, onderzoeker bij het Vredesinstituut. “Daarom vroegen we aan Djapo om een lesbundel uit te werken die leerlingen en leerkrachten voorbereidt op de nominatie in het Vlaams Parlement."

Het lespakket bestaat uit een leerlingen- en leerkrachtenbundel die aansluiten bij de nieuwe eindtermen. De basis van het lespakket zijn 15 activiteiten die nodig zijn voor de logische opbouw van het project. Zo kan je twee volledige lesuren vullen. Nog niet uitgepraat? Gebruik dan de uitbreiding met extra activiteiten!

We vroegen aan Djapo om lesmateriaal uit te werken rond vredeseducatie geschikt voor scholen van verschillende netten en onderwijsvormen. Met een mooi eindresultaat!

Maarten Van Alstein
onderzoeker bij het Vlaams Vredesinstituut

Wil je meer weten over het Nobelprijstraject?

Lees dan het interview met Maarten Van Alstein, onderzoeker bij het Vlaams Vredesinstituut die het traject op de voet volgt. 

Meer methodieken zoals deze

Maak je denken zichtbaar

Alle niveau's
Theorie

Visuele denkinstrumenten stimuleren en ondersteunen een specifiek denkproces en maken het zichtbaar. Ontdek er meer over.

De school als oefenplaats

Alle niveau's
Theorie

Hoe Educatie voor Duurzaam Onderwijs bijdraagt aan kwaliteitsvol onderwijs.

Kinderrechtenwandeling Gent

Lager
Secundair
Lerarenopleiding
Les

Een begeleider loodst je langs bekende en verrassende plekken in Gent en maakt de kinderrechten concreet en bespreekbaar voor de kinderen en jongeren uit jouw klas.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's.