Inspiratie en nieuws
Waarom investeren in de Gouden Weken?
De Gouden Weken staan bijna voor de deur! Tijdens die eerste drie tot zes weken van het schooljaar leren je leerlingen elkaar en jou kennen of pikken jullie de draad weer op na een lange zomer. Het ideale moment dus om de basis te leggen voor een positief klasklimaat. Maar wat is dat precies: een open en positief klasklimaat? En wat is de impact op de groepsvorming? Een woordje uitleg.
Zoek naar inspiratie op Djapo.be
Waarom investeren in de Gouden Weken?
De Gouden Weken staan bijna voor de deur! Tijdens die eerste drie tot zes weken van het schooljaar leren je leerlingen elkaar en jou kennen of pikken jullie de draad weer op na een lange zomer. Het ideale moment dus om de basis te leggen voor een positief klasklimaat. Maar wat is dat precies: een open en positief klasklimaat? En wat is de impact op de groepsvorming? Een woordje uitleg.
LIFE: krachtiger in jouw job in het onderwijs
Vorig jaar gingen elf leerkrachten en schoolleiders LIFE-avontuur aan. Ze maakten ruimte voor persoonlijke groei en merkten hoe dit hun werk en welzijn positief beïnvloedde. Dit jaar gaan we weer samen aan de slag.
SDG Learning Lab: LEEF Global, Think Djapo
Jongeren groeien op in een wereld vol complexe uitdagingen, zoals klimaatverandering, genderongelijkheid, onveilige buurten en vervuiling. Dit project ondersteunt Belgische en Liberiaanse leerkrachten en jongeren om samen te werken aan een duurzame, rechtvaardige en solidaire samenleving. Heeft jouw klas zin in deze unieke kans? We zijn nog op zoek naar jullie!
Theater en expressie: een motor voor EDO?
Hoe kunnen theater en expressie als motor werken voor maatschappelijke verandering? Samen met PETA (Philippines Educational Theater Association) en onze partner KIYO duiken we in de wereld van Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO) via kunst, theater en expressie. Het project belooft een spannende kruisbestuiving te worden tussen theorie en praktijk.
Buitengewone wereldburgers
Onderwijs is een essentiële factor om wereldburgerschap te stimuleren. Alleen is het niet altijd makkelijk om daarbij ook leerkrachten uit het buitengewoon onderwijs te bereiken. Daarom startten we in 2024 met Buitengewone wereldburgers: een pilootproject waarbij we in West-Vlaanderen een draagvlak willen creëren bij leerkrachten buitengewoon lager onderwijs om aan de slag te gaan met Wereldburgerschapseducatie.
Méér solidariteit, niet minder
Bij de federale formatie liggen er plannen op tafel om te snoeien in de uitgaven voor internationale samenwerking. Maar wie bespaart op internationale samenwerking, bespaart ook op mensenrechten én op onze eigen economische en sociale veiligheid. Daarom kwam Djapo op 14 november mee op straat, samen met de hele sector van ontwikkelingssamenwerking.
Wie zorgt er voor onze leerkrachten en directies?
Leerkrachtentekort, toegenomen planlast, gedemotiveerde leerlingen: leerkrachten en schooldirecties kijken op tegen een berg uitdagingen. En die berg blijkt soms té hoog. Hoe kunnen we beter zorg dragen voor de mensen die onze kinderen en jongeren mee helpen opgroeien? Djapo-medewerker An Yskout vertelt hoe het Europese project LIFE een antwoord kan bieden.
Deplastify the planet
Leerlingen die zelf een strip uitbrengen om andere jongeren te motiveren om minder plastic te gebruiken? Het Sint-Gummaruscollege in Lier deed het zowaar! Samen met vier partnerscholen uit Spanje, Portugal, Oostenrijk en Kroatië stapten ze in een Erasmus+ KA220 project, met als prachtig resultaat de strip 'Plastica's Revenge'.