Ga verder naar de inhoud

Lesmateriaal rond verkiezingen 2024

Tips
2 april 2024

De stemplicht voor 16- en 17-jarigen tijdens de Europese verkiezingen, de politieke aandacht voor het onderwijs (en dus ook kinderen en jongeren) ... Redenen zat om in het lager en secundair onderwijs in gesprek te gaan over democratie en wat je stem waard is! Djapo verzamelde enkele lesideeën van 't Is aan u!, de verkiezingscampagne van de Ambrassade waaraan ook Djapo meewerkt.

Lesmateriaal voor lager

1. "Wat als we niet zouden mogen gaan stemmen?"

- Ontwikkeld door Djapo -

Wat als je stem niet telt? Hoe belangrijk is inspraak? Je leerlingen onderzoeken in welke mate democratische waarden hier en in andere landen al dan niet worden gerespecteerd. En ze ontdekken ook hoe ze zelf staan tegenover verkiezingen.

2. "Hoe kan ik mijn stem laten horen over klimaatonrecht?"

- Ontwikkeld door Djapo -

In de zomer van 2023 stemden de Ecuadoranen massaal tegen het ontginnen van aardolie in het Amazonewoud … en ze wonnen deze historische zaak! Onderzoek samen met je leerlingen hoe de bevolking haar stem liet horen en wat dit teweeg bracht. Laat je leerlingen van het tweede of derde graad zelf ideeën bedenken om hun stem ook te laten horen over (klimaat)onrecht.

© 11.11.11

3. "Hoe hou je in een democratie rekening met de stem van de minderheid?"

- Ontwikkeld door Djapo -

In een democratische stemming beslist de meerderheid. Maar wat met de stem van de minderheid? Veeg je die gewoon van tafel? In deze werkvorm ontdekken je leerlingen hoe ze samen tot een gedragen besluit of keuze komen mét oog voor de positie van de minderheid.

4. "Hoe kan ik mee bouwen aan een kindvriendelijke gemeente?"

- Ontwikkeld door Djapo -

Maak je leerlingen bewust van de stem die ze kunnen laten horen. In deze les onderzoeken en brainstormen de leerlingen van de tweede en derde graad over ideeën voor een kindvriendelijke gemeente.

Lesmateriaal voor secundair

1. "Regionaal, lokaal, federaal, Europees: wat dóet elk beleidsniveau nu precies?"

- Ontwikkeld door VRT -

Puzzeltijd! Met deze online tool ontdekken je leerlingen welk politiek niveau bevoegd is voor welke domeinen. Hoe werkt het? Duid twee sectoren en een politiek niveau aan die volgens jou bij elkaar horen. Als je een juiste combinatie maakt, verdwijnen de puzzelstukken uit het spelbord en komen ze in de linkerkolom. Puzzel verder tot het spelbord leeg is én krijg bij elke juiste combi een woordje uitleg.

Korte, maar krachtige introductie in het thema verkiezingen.

2. "Waarom zou ik gaan stemmen? En op wie dan wel?"

- Ontwikkeld door De Ambrassade -

Bestel gratis het uitgebreide spel 't Is aan u! om te stemmen. Je leerlingen:

  • krijgen inzicht in de impact van politiek op hun leven
  • leren een mening vormen over politieke thema's
  • krijgen praktisch advies over hoe ze op 9 juni een geldige stem kunnen uitbrengen
© 't Is aan u! - foto's door Lien Notebaert

3. "Wat als we niet zouden mogen gaan stemmen?"

- Ontwikkeld door Djapo -

Wat als je stem niet telt? Hoe belangrijk is inspraak? Je leerlingen onderzoeken in welke mate democratische waarden hier en in andere landen al dan niet worden gerespecteerd. En ze ontdekken hoe ze zelf staan tegenover verkiezingen.

4. "Al die politici op social media .... Wie moet ik geloven?!"

- Ontwikkeld door Mediawijs -

Politieke partijen maken intensief gebruik van social media. Jongeren komen via die kanalen in aanraking met hen - misschien zelfs het vaakst met de luidste roepers. Maar wie brengt er fake nieuws en wiens verhaal is gebaseerd op feiten? Deze methodiek maakt jongeren bewust van welke informatie ze allemaal binnenkrijgen over politiek op social media en hoe ze die kritisch kunnen bekijken.

5. "Hoe hou je in een democratie rekening met de stem van de minderheid?"

- Ontwikkeld door Djapo -

In een democratische stemming beslist de meerderheid. Maar wat met de stem van de minderheid? Veeg je die gewoon van tafel? In deze werkvorm ontdekken je leerlingen hoe ze samen tot een gedragen besluit of keuze komen mét oog voor de positie van de minderheid.

6. "Hoe kan ik mijn stem laten horen over klimaatonrecht?"

- Ontwikkeld door Djapo -

De klimaatcrisis kan verlammend werken. In deze les ontdek je hoe de Ecuadorianen het heft in eigen handen namen en naar de stembus trokken: ze stemden tegen oliewinning in het Yasuní park. Laat je leerlingen in deze les reflecteren over stemkracht en bedenk samen verschillende manieren om als jongere je stem te laten horen over klimaatonrecht.

© 11.11.11
Gepubliceerd op 2 april 2024

Meer inspiratie en nieuws van Djapo

Méér solidariteit, niet minder

Nieuws
14 november 2024

Bij de federale formatie liggen er plannen op tafel om te snoeien in de uitgaven voor internationale samenwerking. Maar wie bespaart op internationale samenwerking, bespaart ook op mensenrechten én op onze eigen economische en sociale veiligheid. Daarom kwam Djapo op 14 november mee op straat, samen met de hele sector van ontwikkelingssamenwerking.

Wie zorgt er voor onze leerkrachten en directies?

Interview
6 november 2024

Leerkrachtentekort, toegenomen planlast, gedemotiveerde leerlingen: leerkrachten en schooldirecties kijken op tegen een berg uitdagingen. En die berg blijkt soms té hoog. Hoe kunnen we beter zorg dragen voor de mensen die onze kinderen en jongeren mee helpen opgroeien? Djapo-medewerker An Yskout vertelt hoe het Europese project LIFE een antwoord kan bieden.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's. 

Inschrijven op de nieuwsbrief