Ga verder naar de inhoud

4 x filosoferen over de actualiteit

In een tijdperk van beeld en haast zet filosoferen de klok stil. Samen met kinderen kan je van gedachten wisselen en elkaar inspireren, zodat ze ervaren wat voor hen telt en welke betekenis de dingen rondom hen hebben. Wil je samen filosoferen over actuele thema's? Test deze werkvormen uit in de klas.

Hoe peil je naar gevoelens en meningen?

Het conflict tussen Israël en Hamas, de oorlog in Oekraïne … Wat doet zo’n nieuws met de jongeren in je klas? Hoe maak je hun gevoelens bespreekbaar? Hoe begeleid je het gesprek? En hoe maak je van je klas een veilige omgeving? Deze vijf werkvormen helpen je op weg.

Webinar 'Geen nieuws, goed nieuws?'

De actualiteit komt je klas op zoveel manieren binnen. Kijk je regelmatig Karrewiet of vertellen kinderen over het ‘nieuws’? Vingen ze iets op aan de ontbijttafel? Of stellen kinderen een artikel voor dat hen aangreep? Ontdek in dit gratis webinar voor leerkrachten lager onderwijs tips en werkvormen om een rijke leercontext te creëren.

Vorming 'Haal meer uit de actualiteit'

De actualiteit reikt tal van maatschappelijke onderwerpen aan die je leerlingen triggeren. Hoe kan je er relevante en boeiende lessen bij ontwerpen? Hoe stimuleer je daarbij onderzoek en dialoog in de klas? En wat doe je als de actualiteit onverwacht je lessen binnensijpelt? Tijdens deze vorming maak je o.a. kennis met verschillende werkvormen die inzicht in actuele thema’s vergroten en onderwerpen vanuit verschillende perspectieven belichten.

Gepubliceerd op 1 augustus 2024

Meer inspiratie en nieuws van Djapo

Méér solidariteit, niet minder

Nieuws
14 november 2024

Bij de federale formatie liggen er plannen op tafel om te snoeien in de uitgaven voor internationale samenwerking. Maar wie bespaart op internationale samenwerking, bespaart ook op mensenrechten én op onze eigen economische en sociale veiligheid. Daarom kwam Djapo op 14 november mee op straat, samen met de hele sector van ontwikkelingssamenwerking.

Wie zorgt er voor onze leerkrachten en directies?

Interview
6 november 2024

Leerkrachtentekort, toegenomen planlast, gedemotiveerde leerlingen: leerkrachten en schooldirecties kijken op tegen een berg uitdagingen. En die berg blijkt soms té hoog. Hoe kunnen we beter zorg dragen voor de mensen die onze kinderen en jongeren mee helpen opgroeien? Djapo-medewerker An Yskout vertelt hoe het Europese project LIFE een antwoord kan bieden.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's. 

Inschrijven op de nieuwsbrief