Ga verder naar de inhoud

Eigen waarden en normen

Wat betekent vriendschap? Zijn bijen onze vriend of vijand? Geldt vrijheid van meningsuiting altijd en overal?

Een filosofische vraag prikkelt kinderen en jongeren om hun gedachten onder woorden te brengen en te luisteren naar elkaar, waardoor ze hun eigen waardenkader kunnen ontwikkelen. In deze vorming ontdek je :

  • hoe je een sterke filosofische vraag herkent en zelf formuleert
  • hoe je via werkvormen en concreet lesmateriaal leerlingen leert om een eigen standpunt te beargumenteren en andere standpunten te verkennen
  • hoe je kinderen en jongeren stimuleert om nieuwe denkpistes te onderzoeken

Van leerkracht naar gespreksleider

Als filosofische gespreksleider heb je zelf geen pasklaar antwoord op de filosofische vragen en ga je samen met je leerlingen op onderzoek. Voor heel wat (toekomstige) leerkrachten is dat een nieuwe rol die ze opnemen. Daarom maken we in deze vorming ook tijd om die rol in te oefenen, zodat je al doende ontdekt hoe je de rol van filosofisch gespreksleider kan en wil invullen.

Graag meer filosoferen in de klas?

Pedagogische studiedag

Gebruik je 'filosoferen met leerlingen' graag als rode draad voor je pedagogische studiedag? Fijn! We bekijken samen met jou hoe je de studiedag kan invullen en welke topics je aan bod kan laten komen.

De theoretische blik

Waarom we geloven dat Educatie voor Duurzame Ontwikkeling bijdraagt aan kwaliteitsvol onderwijs? Dat lees je in ons theoretisch kader 'De school als oefenplaats'.

Waarom samenwerken met Djapo?

Djapo ziet de school als een veilige oefenplaats waar kinderen en jongeren kunnen leren om bewuste keuzes te maken. We bekijken samen met leerkrachten en scholen uit het kleuter-, lager en secundair onderwijs en met studenten en docenten uit de lerarenopleiding hoe zij in de klas kunnen omgaan met maatschappelijke thema’s zoals racisme, armoede en klimaatverandering:

  • We ontwikkelen pedagogische kaders, lesmethodes en kant-en-klaar lesmateriaal.
  • We organiseren coaching, procesbegeleiding en vormingen.
  • We ondersteunen organisaties, bedrijven en overheden die een educatief aanbod voor scholen zoeken.

Daarnaast denken we mee na over het onderwijsbeleid en voeden we vanuit onze praktijkervaring de nieuwste wetenschappelijke inzichten rond Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO), wereldburgerschapseducatie en denkonderwijs. Die mix van theorie en praktijk geeft ons een unieke en verbindende stem binnen het onderwijsveld.

Meer info

Prijs?

  • € 450 voor leerkrachten, schoolteams en lerarenopleiding
  • € 600 voor derden

We hanteren een maximum van 25 deelnemers per vorming. De prijzen zijn exclusief vervoersonkosten en (voor derden) exclusief btw. Meer info vind je in onze verkoopsvoorwaarden.

Interesse?

Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Naam

Meer vormingen zoals deze

Aan de slag met de SDG's

Lager
Secundair
Lerarenopleiding
Vorming

Wat zijn de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen of SDG’s precies? Waarom zijn ze voor (toekomstige) leerkrachten belangrijk? En hoe gebruiken ze de SDG's om hun lessen en projecten te verrijken? Dat ontdekken de deelnemers van deze vorming.

Nieuw vak op school?

Secundair
Begeleiding

Introduceert jouw school binnenkort een nieuw vak of een nieuwe richting, maar weten jullie nog niet precies hoe jullie die gaan invullen? Djapo werkt stap-voor-stap en samen met jou naar een concrete invulling.

Aan de slag met projectmatig werk

Lager
Secundair
Vorming

Projectmatig werken is niet alleen reuzeleuk, maar kan je ook tijd besparen. Graag advies over hoe je dat aanpakt? Boek een vorming of traject ‘Projectmatig werk’.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's.