Zoeken in ons aanbod
Ontdek onze lessen, werkvormen, vormingen en begeleidingstrajecten voor leerkrachten en schoolteams.
Vraag maar raak
Introduceer Gloob en Teo bij de jongste kleuters. Hoe kunnen je kleuters elkaar beter leren kennen? Ga aan de slag met deze les van Gloob en Teo en laat je kleuters ontdekken hoe ze met elkaar kennismaken door vragen te stellen.
Fijne afspraken voor een fijne klas
Maak samen met de kleuters klasafspraken om het schooljaar goed in te vliegen. De kleuters denken na over wat ze wel en niet fijn vinden in de klas. Met de hele kleutergroep creëer je een klas waarin iedereen zich goed voelt.
Afgesproken!
Maak samen met de leerlingen van de eerste graad lager onderwijs klasafspraken om het schooljaar goed in te vliegen. De leerlingen denken na over wat ze wel en niet fijn vinden in de klas. Met de hele klas creëer je een groep waarin iedereen zich goed voelt.
De afsprakenarchitect
Bouw samen met je leerlingen van de tweede of derde graad lagere school aan klasafspraken waarin iedereen zich kan vinden. Vertrek vanuit de noden van je klasgroep en laat je leerlingen nadenken over hoe die omgezet kunnen worden naar zichtbare afspraken in de klas.
Een hand vol eigenheid
Een nieuw schooljaar betekent veel nieuwe gezichten. De leerlingen van de lagere school verkennen zichzelf en elkaar op een creatieve manier. Ze leren dat zowel gelijkenissen als verschillen voor verbondenheid kunnen zorgen. Een ideale starter van het schooljaar!
Onze klas, onze afspraken!
Een veilig klasklimaat creëer je samen. De leerlingen van het secundair onderwijs onderzoeken hoe een veilig klasklimaat eruitziet en welke rol afspraken daarin spelen. Aan het einde bekomen jullie klasafspraken waar iedereen achterstaat.
Wat ik zie, zie jij dat ook?
Een open klasklimaat creëer je samen met je leerlingen. Ga aan de slag met sociale media profielen om elkaars gelijkenissen en verschillen te leren kennen en waarderen. Geschikt voor alle graden van het secundair onderwijs.
In de stemming voor verkiezingen
Wat als je stem niet telt? Hoe belangrijk is inspraak? Je leerlingen onderzoeken in welke mate democratische waarden hier en in andere landen al dan niet worden gerespecteerd. En ze ontdekken hoe ze zelf staan tegenover verkiezingen.
Zonder bezwaar
In een democratische stemming beslist de meerderheid. Maar wat met de stem van de minderheid? In deze werkvorm ontdekken je leerlingen hoe ze samen tot een gedragen besluit of keuze komen mét oog voor de positie van de minderheid.
Afval, een schot in de roos!
Tijdens deze les voor de tweede graad lager onderwijs ontdekken de leerlingen een berg afval in de klas. Ze observeren verschillende stukken afval en onderzoeken hoe afval zich opstapelt. Daag je klas uit om criteria en ideeën te bedenken om afval te verminderen of vermijden.
Afval anders bekeken
Tijdens deze les voor de eerste en tweede graad ontdekken de leerlingen een berg afval in de klas. Welke soorten afval bestaan er en hoe komt het dat het zich zo opstapelt? De leerlingen bedenken op basis van uitdagende vragen creatieve ideeën om afval te verminderen en wie weet, zelfs te vermijden.
Vuile rook op straat (jongste kleuters)
Gloob en Teo moeten hoesten van de vuile rook van alle auto’s op straat. Daar willen ze iets aan doen. Ga met de jongste kleuters op onderzoek waarom we best met zijn allen strappen en roep iedereen op om hetzelfde te doen door een fiets leuk te versieren. Vul de straten met kleur, niet met vuile rook!