Eindtermen
Secundair
Sociaal-relationele competenties
2e graad: finaliteit doorstroom, finaliteit arbeidsmarkt en dubbele finaliteit
05.01 De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie rekening houdend met elkaars grenzen.
3e graad: finaliteit doorstroom, finaliteit arbeidsmarkt en dubbele finaliteit
05.01 De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie rekening houdend met elkaars grenzen.
Wiskunde, exacte wetenschappen, technologie
2e graad: finaliteit doorstroom
06.50 De leerlingen werken op een veilige en duurzame manier met materialen, stoffen, organismen en technische systemen.
06.51 De leerlingen voeren onderzoek aan de hand van een wetenschappelijke methode om kennis te ontwikkelen en om vragen te beantwoorden.
06.53 De leerlingen analyseren de wisselwerking tussen wetenschappen, technologie, wiskunde en de maatschappij aan de hand van maatschappelijke uitdagingen.
2e graad: dubbele finaliteit
06.34 De leerlingen werken op een veilige en duurzame manier met materialen, stoffen, organismen en technische systemen.
06.35 De leerlingen voeren onderzoek aan de hand van een wetenschappelijke methode om kennis te ontwikkelen en om vragen te beantwoorden.
06.37 De leerlingen analyseren de wisselwerking tussen wetenschappen, technologie, wiskunde en de maatschappij aan de hand van maatschappelijke uitdagingen.
3e graad: finaliteit doorstroom
06.43 De leerlingen werken op een veilige en duurzame manier met materialen, stoffen, organismen en technische systemen.
06.44 De leerlingen voeren onderzoek aan de hand van een wetenschappelijke methode om kennis te ontwikkelen en om vragen te beantwoorden.
06.46 De leerlingen analyseren de wisselwerking tussen wetenschappen, technologie, wiskunde en de maatschappij aan de hand van maatschappelijke uitdagingen.
3e graad: dubbele finaliteit
06.24 De leerlingen werken op een veilige en duurzame manier met materialen, stoffen, organismen en technische systemen.
06.25 De leerlingen voeren onderzoek aan de hand van een wetenschappelijke methode om kennis te ontwikkelen en om vragen te beantwoorden.
06.27 De leerlingen analyseren de wisselwerking tussen wetenschappen, technologie, wiskunde en de maatschappij aan de hand van maatschappelijke uitdagingen.
Burgerschap
2e graad: finaliteit doorstroom, finaliteit arbeidsmarkt en dubbele finaliteit
07.04 De leerlingen gaan geïnformeerd, beargumenteerd en constructief in dialoog over maatschappelijke thema’s.
3e graad: finaliteit doorstroom, finaliteit arbeidsmarkt en dubbele finaliteit
07.04 De leerlingen gaan geïnformeerd, beargumenteerd en constructief in dialoog over maatschappelijke thema’s.
Leercompetenties
2e graad: finaliteit doorstroom, finaliteit arbeidsmarkt en dubbele finaliteit
13.02 De leerlingen zetten (meta)cognitieve leer- en regulatiestrategieën in om zich leerinhouden eigen te maken.
13.04 De leerlingen zoeken doelgericht informatie in diverse bronnen en verwerken die op een kritische en systematische manier.
3e graad: finaliteit doorstroom, finaliteit arbeidsmarkt en dubbele finaliteit
13.02 De leerlingen zetten (meta)cognitieve leer- en regulatiestrategieën in om zich leerinhouden eigen te maken.
13.04 De leerlingen zoeken doelgericht informatie in diverse bronnen en verwerken die op een kritische en systematische manier.
Initiatief, ambitie, ondernemingszin, loopbaan
2e graad: finaliteit doorstroom, finaliteit arbeidsmarkt en dubbele finaliteit
15.02 De leerlingen genereren creatieve ideeën om een probleem op te lossen en bespreken de uitvoerbaarheid ervan aan de hand van criteria.
3e graad: finaliteit doorstroom, finaliteit arbeidsmarkt en dubbele finaliteit
15.02 De leerlingen genereren creatieve ideeën om een probleem op te lossen en bespreken de uitvoerbaarheid ervan aan de hand van criteria.
Algemene doorstroomcompetenties
2e graad: finaliteit doorstroom
01.03.01 De leerlingen ontwerpen oplossingen of deeloplossingen voor een zelf afgebakende uitdaging.
01.03.02 De leerlingen besluiten welke oplossing of deeloplossing voor een zelf afgebakende uitdaging tot uitvoering zal worden gebracht.
01.03.05 De leerlingen participeren actief en inclusief aan een groepsproject.
3e graad: finaliteit doorstroom
01.03.01 De leerlingen ontwerpen oplossingen of deeloplossingen voor een zelf afgebakende uitdaging.
01.03.02 De leerlingen besluiten welke oplossing of deeloplossing voor een zelf afgebakende uitdaging tot uitvoering zal worden gebracht.
01.03.05 De leerlingen participeren actief en inclusief aan een groepsproject.
Sociale wetenschappen
3e graad: finaliteit doorstroom
15.01.03 De leerlingen reflecteren vanuit verschillende perspectieven over maatschappelijke vraagstukken aan de hand van aangereikte bronnen met inbegrip van wetenschappelijk onderbouwde literatuur.
Economie
3e graad: finaliteit doorstroom
16.01.16 De leerlingen reflecteren over economische modellen en duurzame economische ontwikkeling.