Ga verder naar de inhoud

Waarom je denken zichtbaar maken?

Mensen zijn geboren denkers. We zoeken naar patronen en verklaringen, want die geven ons een veilig gevoel. Al van jongs af aan doen we dat. Reden te meer om al vanaf kleuterleeftijd aandacht te hebben voor de denkcultuur in de klas. Denken en leren gaan immers hand in hand.

Een klas vol denkers

Als er in de klas expliciet aandacht wordt besteed aan hun denkprocessen, worden leerlingen zich zelf bewust van hun denkstrategieën en tonen ze er meer interesse voor. Ze kweken een alertheid voor situaties waarin bepaalde denkstrategieën kunnen helpen en ze zijn bereid om te reflecteren over hun eigen denken. Ze ontwikkelen bovendien een positieve houding ten opzichte van denken en leren.

Kinderen en jongeren die bewust met hun denken bezig zijn, kunnen daarom gerichter creatief nadenken en oefenen op hun probleemoplossend denken. Daarbij kunnen leerkrachten die inzicht hebben in de denkprocessen van hun klas het leren beter ondersteunen.

Een denkcultuur in de klas ondersteunt kinderen en jongeren in het zelfsturend leren.

Meer over visuele denkinstrumenten?

In onze gids lees je wat visuele denkinstrumenten zijn en hoe je ze inzet in je klas.

Aan de slag met de visuele denkinstrumenten

Visueel denkinstrument 'In de roos'

Deze werkvorm stimuleert je om criteria te onderzoeken en je ideeën eraan af te toetsen. Samen met anderen gericht nadenken en tot keuzes komen was nog nooit zo makkelijk.

Visueel denkinstrument 'Routekaart'

Deze werkvorm stimuleert je om de gevolgen van een situatie, handeling, gebeurtenis of idee te onderzoeken en in kaart te brengen en op die manier zicht te krijgen op de complexiteit van een thema.

Visueel denkinstrument 'Radar'

Deze werkvorm stimuleert je om de verschillen en de gelijkenissen te onderzoeken tussen twee of drie voorwerpen of situaties.

Visueel denkinstrument 'Splitsvork'

Deze werkvorm stimuleert je om de delen en de gehelen van een bepaald onderwerp te onderzoeken. Je zoomt in en uit op de verschillende onderdelen en categorieën.

Visueel denkinstrument 'Sterrenbeeld'

Deze werkvorm stimuleert je om de voor- en nadelen van een situatie in kaart te brengen en helpt om ideeën te bedenken om met de situatie om te gaan.

Visueel denkinstrument 'Stappentrein'

Deze werkvorm stimuleert je om de chronologie van bepaalde handelingen of gebeurtenissen te onderzoeken.

Visueel denkinstrument 'Punt aan de lijn'

Deze werkvorm stimuleert je om te onderzoeken hoe een variabele zich mogelijk gedraagt in de loop van de tijd.

Graag een extra leidraad?

Je vindt hier twee hulpfiches die je kunnen ondersteunen bij bepaalde stappen.

Meer methodieken zoals deze

Bestel nu PUNT #6: kleuteronderwijs

Kleuters
Lerarenopleiding
Klasmateriaal

Modderspelletjes met kleuters. Flessenorkest in de klas. Tal van kansen om je kleuters bewuste keuzes te leren maken! Ontdek ze allemaal.

Stemmen voor Vrede

Secundair
Les

Wat als jouw klas een nominatie kon insturen voor de Nobelprijs van de Vrede? Wie zou je nomineren en waarom? Het Vlaams Vredesinstituut en Djapo slaan de handen in elkaar en ontwikkelden een kant-en-klaar lespakket rond de Nobelprijs voor de Vrede dat leerlingen klaarstoomt om deze niet onbelangrijke beslissing te nemen.

Kapot goed! Lesmateriaal voor bovenbouw basisonderwijs (groep 7 & 8)

Lager
Les

Waarom belanden zoveel elektr(on)ische apparaten onnodig op de vuilnisbelt? Het Kapot Goed lesmateriaal voor groep 7 en 8 is speciaal ontworpen om kinderen en jongeren te inspireren en te sensibiliseren rond het herstel van elektr(on)ische apparaten.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's. 

Extra voorkeuren
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over hoe wij jouw gegevens verwerken. Je kan je op elk moment uitschrijven.
© Djapo – Met love gebouwd door Statik