Ga verder naar de inhoud

Waarom je denken zichtbaar maken?

Mensen zijn geboren denkers. We zoeken naar patronen en verklaringen, want die geven ons een veilig gevoel. Al van jongs af aan doen we dat. Reden te meer om al vanaf kleuterleeftijd aandacht te hebben voor de denkcultuur in de klas. Denken en leren gaan immers hand in hand.

Een klas vol denkers

Als er in de klas expliciet aandacht wordt besteed aan hun denkprocessen, worden leerlingen zich zelf bewust van hun denkstrategieën en tonen ze er meer interesse voor. Ze kweken een alertheid voor situaties waarin bepaalde denkstrategieën kunnen helpen en ze zijn bereid om te reflecteren over hun eigen denken. Ze ontwikkelen bovendien een positieve houding ten opzichte van denken en leren.

Kinderen en jongeren die bewust met hun denken bezig zijn, kunnen daarom gerichter creatief nadenken en oefenen op hun probleemoplossend denken. Daarbij kunnen leerkrachten die inzicht hebben in de denkprocessen van hun klas het leren beter ondersteunen.

Een denkcultuur in de klas ondersteunt kinderen en jongeren in het zelfsturend leren.

Meer over visuele denkinstrumenten?

In onze gids lees je wat visuele denkinstrumenten zijn en hoe je ze inzet in je klas.

Aan de slag met de visuele denkinstrumenten

Visueel denkinstrument 'In de roos'

Deze werkvorm stimuleert je om criteria te onderzoeken en je ideeën eraan af te toetsen. Samen met anderen gericht nadenken en tot keuzes komen was nog nooit zo makkelijk.

Visueel denkinstrument 'Routekaart'

Deze werkvorm stimuleert je om de gevolgen van een situatie, handeling, gebeurtenis of idee te onderzoeken en in kaart te brengen en op die manier zicht te krijgen op de complexiteit van een thema.

Visueel denkinstrument 'Radar'

Deze werkvorm stimuleert je om de verschillen en de gelijkenissen te onderzoeken tussen twee of drie voorwerpen of situaties.

Visueel denkinstrument 'Splitsvork'

Deze werkvorm stimuleert je om de delen en de gehelen van een bepaald onderwerp te onderzoeken. Je zoomt in en uit op de verschillende onderdelen en categorieën.

Visueel denkinstrument 'Sterrenbeeld'

Deze werkvorm stimuleert je om de voor- en nadelen van een situatie in kaart te brengen en helpt om ideeën te bedenken om met de situatie om te gaan.

Visueel denkinstrument 'Stappentrein'

Deze werkvorm stimuleert je om de chronologie van bepaalde handelingen of gebeurtenissen te onderzoeken.

Visueel denkinstrument 'Punt aan de lijn'

Deze werkvorm stimuleert je om te onderzoeken hoe een variabele zich mogelijk gedraagt in de loop van de tijd.

Graag een extra leidraad?

Je vindt hier twee hulpfiches die je kunnen ondersteunen bij bepaalde stappen.

Meer methodieken zoals deze

Waterbundel 'Wie heeft de leiding?'

Lager
Les

Heeft iedereen in de wereld toegang tot water? Waarom betalen we eigenlijk voor water? Met deze themabundel onderzoek je samen met leerlingen uit de derde graad watergebruik in je eigen omgeving en wereldwijd.

Bestel nu PUNT#5: secundair onderwijs

Secundair
Lerarenopleiding
Klasmateriaal

Interviews, werkvormen en lesmaterialen rond wereldburgerschapseducatie en EDO.

Cassé? Réparé! Pour troisième degré de l'enseignement fondamental

Lager
Les

Pour le projet européen Sharepair, qui aspire à une économie durable et circulaire, Djapo a développé un nouveau dossier pédagogique 'Cassé? Réparé!' qui vise à sensibiliser et à responsabiliser les enfants et les adolescents quant à leur usage des appareils électriques et électroniques.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's. 

Inschrijven op de nieuwsbrief