Te veel of te weinig water?
Overstromingen in Bangladesh. Droogte in Afrika. Waarom is er soms te veel en soms te weinig water? Breng de oorzaken en gevolgen in kaart met de werkvorm Parapluutje parasolletje.
Water is goud waard, dus je springt er best verstandig mee om. Maar waarom is dat zo? En kan er ook te veel water zijn? Zet je leerlingen tijdens Wereldwaterdag aan het denken met één van deze werkvormen toegepast op het thema Wereldwaterdag.
Overstromingen in Bangladesh. Droogte in Afrika. Waarom is er soms te veel en soms te weinig water? Breng de oorzaken en gevolgen in kaart met de werkvorm Parapluutje parasolletje.
Is water sterker dan de mens? En wie is baas van het water? Start met je leerlingen een filosofisch gesprek op via de werkvorm Argumentenweb en ondersteun hen om hun standpunt over het onderwerp kracht bij te zetten met argumenten.
Waarom springen we best zuinig om met water? Wat gebeurt er als we toch water verspillen? Je leerlingen onderzoeken het thema 'waterverspilling' met de werkvorm Parapluutje parasolletje en denken na over oorzaken en mogelijke gevolgen.
In oktober vieren we de pracht van onze bossen tijdens de Week van Het Bos! En jij kan samen met jouw klas meevieren met acht boeiende lessen, geschikt voor elke graad. Duik met ons in het mysterieuze rijk van de bossen en ontdek samen met je leerlingen hoe belangrijk onze bomen zijn.
Naast kwalificatie en socialisatie is persoonsvorming een belangrijke functie van onderwijs. Toch blijft die zoektocht naar de eigen identiteit soms onderbelicht. Prof. dr. Katrien Van Poeck legt uit hoe Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO) kansen biedt voor persoonsvorming in de klas.