Te veel of te weinig water?
Overstromingen in Bangladesh. Droogte in Afrika. Waarom is er soms te veel en soms te weinig water? Breng de oorzaken en gevolgen in kaart met de werkvorm Parapluutje parasolletje.
Water is goud waard, dus je springt er best verstandig mee om. Maar waarom is dat zo? En kan er ook te veel water zijn? Zet je leerlingen tijdens Wereldwaterdag aan het denken met één van deze werkvormen toegepast op het thema Wereldwaterdag.
Overstromingen in Bangladesh. Droogte in Afrika. Waarom is er soms te veel en soms te weinig water? Breng de oorzaken en gevolgen in kaart met de werkvorm Parapluutje parasolletje.
Is water sterker dan de mens? En wie is baas van het water? Start met je leerlingen een filosofisch gesprek op via de werkvorm Argumentenweb en ondersteun hen om hun standpunt over het onderwerp kracht bij te zetten met argumenten.
Waarom springen we best zuinig om met water? Wat gebeurt er als we toch water verspillen? Je leerlingen onderzoeken het thema 'waterverspilling' met de werkvorm Parapluutje parasolletje en denken na over oorzaken en mogelijke gevolgen.
Evi Legiest werkt al 13 jaar in buitengewoon onderwijs en geeft alle vakken in haar klas. Toen de school werd gevraagd om mee te doen aan het Djapo-traject ‘Buitengewone wereldburgers’, waarbij haar type 9 klas werd ondergedompeld in wereldburgerschapseducatie, aarzelde ze niet.
Dit najaar roept 11.11.11 op tot meer menselijkheid. Djapo steunt deze campagne en ontwikkelde rond dit thema lesmateriaal voor het lager- en secundair onderwijs. Ontdek ze hier.