Ga verder naar de inhoud

Procesbegeleiding

Voor scholen in verandering

Kleuters
Lager
Secundair
Begeleiding
Thema's: Afval, Burgerschap, Dierenwelzijn en meer...

De SDG’s verankeren in je schoolwerking. Meer outdoor education. De digisprong. Soms voel je als school de nood aan verandering, maar weet je niet waar te beginnen! Kom dan gerust aankloppen bij Djapo. Tijdens een procesbegeleiding ondersteunen we jouw schoolteam om je doelstelling helder te krijgen en de verandering in gang te zetten.

Volg je eigen pad

Elke school is anders. Daarom kunnen we ook nooit in jouw plaats bepalen welke acties voor je schoolteam zullen werken. Maar we weten wél welke stappen je best volgt voor een duurzame verandering. Na jarenlang begeleidingen te hebben georganiseerd, zit die kennis intussen diep geworteld in ons dna.

Wij geven advies, begeleiden gesprekken en bewaken de planning. Maar jullie behouden het eigenaarschap en blijven aan zet.

Alle neuzen in dezelfde richting

De eerste voorwaarde voor een succesvolle verandering? Open communicatie. Samen met het kernteam of het volledige schoolteam creëren we een gemeenschappelijke taal om over het project te praten. Dat doen we tijdens participatieve sessies waarin we elkaars verwachtingen en standpunten leren kennen.

Op die manier kunnen we ook mogelijke spanningsvelden detecteren en aanpakken. En ontwikkelen we een goede basis om concrete doelstellingen en acties te benoemen.

Samen op onderzoek

We maken regelmatig tijd om uit te zoomen. Zeker aan het begin van de procesbegeleiding is het belangrijk om de werking vanuit helikopterperspectief te bekijken, de situatie te onderzoeken en dan bewust te kiezen op welke elementen je wil focussen.

Keuze gemaakt? Dan raden we schoolteams aan om te experimenteren met kleine ingrepen: kleine stappen die je meer zicht geven op welke richting je wil inslaan. Zo bouw je al doende aan de weg naar verandering.

Samen met je schoolteam op weg naar verandering?

Basisschool Het Anker zet in op outdoor education

Na talrijke vormingen, studiedagen en bezoeken aan andere scholen wist basisschool Het Anker uit Knokke het zeker: ze wilden outdoor education verankeren in hun schoolwerking.

Maar hoe giet je al je ideeën in een concrete vorm? Hoe zorg je voor een duurzame aanpak? De school klopte aan bij Djapo en we zetten een procesbegeleiding op poten. De start? Een intensieve maar vruchtbare personeelsvergadering waarin we de voorkennis van het schoolteam in kaart brachten en peilden naar ieders visie.

Een procesbegeleiding vraag tijd. Het helpt dan als de school prioriteiten durft te stellen en leraren uit de kerngroep hier bijvoorbeeld lesvrij voor maakt. Ook de directeur zit best mee in het kernteam, zodat er vlot knopen kunnen worden doorgehakt.

Waarom samenwerken met Djapo?

Djapo ziet de school als een veilige oefenplaats waar kinderen en jongeren kunnen leren om bewuste keuzes te maken. We bekijken samen met leerkrachten en scholen uit het kleuter-, lager en secundair onderwijs en met studenten en docenten uit de lerarenopleiding hoe zij in de klas kunnen omgaan met maatschappelijke thema’s zoals racisme, armoede en klimaatverandering:

  • We ontwikkelen pedagogische kaders, lesmethodes en kant-en-klaar lesmateriaal.
  • We organiseren coaching, procesbegeleiding en vormingen.
  • We ondersteunen organisaties, bedrijven en overheden die een educatief aanbod voor scholen zoeken.

Daarnaast denken we mee na over het onderwijsbeleid en voeden we vanuit onze praktijkervaring de nieuwste wetenschappelijke inzichten rond Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO), wereldburgerschapseducatie en denkonderwijs. Die mix van theorie en praktijk geeft ons een unieke en verbindende stem binnen het onderwijsveld.

Meer info

Prijs?

Offerte op maat

Interesse?

Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Naam

Meer vormingen zoals deze

Hoe filosoferen met leerlingen?

Alle niveau's
Vorming

Wil je kinderen en jongeren leren omgaan met maatschappelijke uitdagingen, dan focus je als (toekomstige) leerkracht best niet alleen op kennisdeling. In deze vorming ontdek je hoe je leerlingen tijdens een filosofisch gesprek vaardig maakt in kritisch en zelfstandig denken.

Trip trap: naar meer duurzaamheid in de kleuterklas

Kleuters
Lerarenopleiding
Vorming

Kun je met kleuters rond duurzaamheid werken? Absoluut! Tijdens deze vorming inspireren we (student-)leerkrachten met werkvormen, ideeën en concreet lesmateriaal.

Actualiteit als rijke leercontext

Lager
Lerarenopleiding
Vorming

De actualiteit reikt tal van maatschappelijke onderwerpen aan die dicht bij de leefwereld van leerlingen staan. Hoe kunnen leerkrachten met behulp van die onderwerpen relevante en boeiende lessen ontwerpen? Je ontdekt het tijdens deze vorming.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's.