Ga verder naar de inhoud

Waarom investeren in de Gouden Weken?

Woordje uitleg
7 augustus 2024

De Gouden Weken staan bijna voor de deur! Tijdens die eerste drie tot zes weken van het schooljaar leren je leerlingen elkaar en jou kennen of pikken jullie de draad weer op na een lange zomer. Het ideale moment om de basis te leggen voor een positief klasklimaat. Om je daarbij te helpen, ontwikkelde Djapo lessen en werkvormen voor kleuter-, lager en secundair onderwijs. Maar wat is dat precies: een positief klasklimaat? En wat is de impact op de groepsvorming? Een woordje uitleg.

Respect voor elkaars mening

In een positief klasklimaat staat leren van en met elkaar centraal. Je leerlingen voelen zich veilig, hebben aandacht en respect voor elkaars mening en zien de verschillende perspectieven die in een klas leven als een leerkans. Zo'n klasklimaat is open en veilig: leerlingen durven zichzelf zijn en geven ook aan andere leerlingen de ruimte om zich te uiten. De afspraken zijn er helder én opgesteld in samenspraak met de leerlingen.

Een open en veilig klasklimaat is volgens Djapo cruciaal om van je school een echte oefenplaats te maken. Want je creëert de ideale basis om je leerlingen aan de slag te laten gaan met en te leren van maatschappelijke uitdagingen. Daarbij voelen ze de vrijheid om te experimenteren en met elkaar in dialoog te gaan. Maar wat begrijpen we precies onder een open en veilig klasklimaat?

Open klasklimaat vs. veilig klasklimaat

In een open klasklimaat worden leerlingen aangemoedigd om hun mening te ontwikkelen en te uiten. Dat doen ze op een open, vrije en respectvolle manier, waardoor ze ook kunnen leren van onderlinge verschillen in standpunten en perspectieven. De leerkracht speelt daarbij een belangrijke rol: als die zelf ook verschillende perspectieven op een onderwerp introduceert, dan groeit de kans dat leerlingen het klasklimaat als 'open' ervaren.

Nog een extra voordeel: een open klasklimaat stimuleert het kritisch denkvermogen, de creativiteit en de sociale vaardigheden van de leerlingen.

In een veilig klasklimaat gaan leerlingen op een respectvolle manier in dialoog, bijvoorbeeld door kwetsend en beledigend taalgebruik te vermijden. Leerkrachten kunnen hierrond samen met de leerlingen afspraken en regels opstellen. Belangrijk is dat je een kader voorziet waarbinnen gesprekken of discussies plaatsvinden. Zo stimuleer je sterkere leerling-leerling-relaties en leerkracht-leerling-relaties, want vertrouwen en respect staan er centraal.

Gezonde groepsdynamiek

Een open en veilig klasklimaat heeft tot slot ook impact op de groepsvorming. Want als je actief bouwt aan een omgeving waarin vertrouwen, open communicatie en respect centraal staan, zullen je leerlingen zich ook comfortabel voelen om deel te nemen, meningen te uiten en conflicten op een constructieve manier op te lossen. Zo ondersteun je de ontwikkeling van positieve groepsnormen, wat zorgt voor een gezonde dynamiek tussen jou en je leerlingen en tussen de leerlingen onderling.

Het Model van Tuckman biedt nog meer inzicht in de rol die een positief en open klasklimaat speelt in groepsvorming. Ontdek er hier meer over.

Investeren in een open en veilig klasklimaat?

Ga aan de slag met onze lessen en werkvormen!

Gepubliceerd op 7 augustus 2024

Meer inspiratie en nieuws van Djapo

Méér solidariteit, niet minder

Nieuws
14 november 2024

Bij de federale formatie liggen er plannen op tafel om te snoeien in de uitgaven voor internationale samenwerking. Maar wie bespaart op internationale samenwerking, bespaart ook op mensenrechten én op onze eigen economische en sociale veiligheid. Daarom kwam Djapo op 14 november mee op straat, samen met de hele sector van ontwikkelingssamenwerking.

Wie zorgt er voor onze leerkrachten en directies?

Interview
6 november 2024

Leerkrachtentekort, toegenomen planlast, gedemotiveerde leerlingen: leerkrachten en schooldirecties kijken op tegen een berg uitdagingen. En die berg blijkt soms té hoog. Hoe kunnen we beter zorg dragen voor de mensen die onze kinderen en jongeren mee helpen opgroeien? Djapo-medewerker An Yskout vertelt hoe het Europese project LIFE een antwoord kan bieden.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's. 

Inschrijven op de nieuwsbrief