Het Sint-Rita college in Kontich is een school die veel belang hecht aan leerlingenparticipatie. Op het einde van een themaweek rond fair trade kregen de vierdejaars het heft in eigen handen. Zij beslisten wat er die dag op de agenda stond. Hoe pakte de school dat aan?
- In oktober volgde een kerngroep van leerkrachten en leerlingen een coaching rond filosoferen, creatief denken en systeemdenken, toegepast op het thema fair trade. De leerkrachten en leerlingen stelden hun visie op fair trade in vraag, bewandelden nieuwe paden en verruimden hun blik.
- De leerlingen uit de kerngroep namen vervolgens zelf de rol op van coach. Ze kozen enkele werkvormen uit en nodigden uit elke klas twee leerlingen uit. Die kregen een introductie in creatief denken, filosoferen en systeemdenken. En ze mochten hun kennis daarna delen met de rest van hun klas.
- Nu de vierdejaars met een frisse blik naar het thema fair trade keken, waren ze klaar om zelf activiteiten te bedenken voor hun themadag! Leerling Margaux: “De werkvormen boden ons nieuwe perspectieven. Zo blijf je niet altijd in hetzelfde cirkeltje draaien!”