Ga verder naar de inhoud

Druk op de pauzeknop

Mensen die meer zin geven aan hun leven, staan ook sterker in hun schoenen op de werkvloer. Dat is het idee achter het project Life Worth Living: Caring for our Educators and Principals (LIFE). We baseren ons op methodieken en concepten van de opleiding Life Worth Living aan de Yale University en stellen een 'reisgezelschap' samen van leerkrachten en schooldirecties die samen met ons tijd willen nemen om te wroeten en te kneden aan de grote vragen van het leven

Persoonlijke ontwikkeling en professionele groei

In 2024 kwamen we regelmatig samen om ons te buigen over een vraag die filosofen, wetenschappers en dichters al eeuwen bezig houdt: wat maakt het leven echt de moeite waard?

  • We verdiepten ons in filosofische en inspirerende teksten uit de hele wereld, uit heden en verleden.
  • We gingen met elkaar in gesprek over de grote vragen van het leven.
  • We namen tijd voor zelfreflectie via beweging, rituelen, creatie ...

Door tijd te maken voor deze momenten, ondersteunden we leerkrachten en schooldirecties in de zoektocht naar wat ze écht belangrijk vinden in het leven, zodat ze ook (daad)krachtiger in hun job kunnen staan.

Impactmeting door Yale University

Yale University volgde de deelnemers doorheen het traject en rondde eind 2024 de impactmeting af. De resultaten waren uitermate positief: deelnemers meldden significante persoonlijke groei en toegenomen zelfbewustzijn en -acceptatie.

Het volledige Engelstalige rapport vind je op de projectsite (vanaf januari 2025). De Nederlandstalige samenvatting kan je hier downloaden.

Graag meer info?

Begeleiders An en Anniek doen het project uit de doeken tijdens een informatief webinar. Daarin lichten ze ook kort de impactmeting toe die Yale University organiseerde rond het project.

"Onderwijskwaliteit, welzijn leerlingen, welzijn leerkrachten: waarop focus je als school?"

Nele Verdonck
zorgcoördinator GO! daltonatheneum Het Leerlabo

Onze begeleiders

An Yskout

Wie ben ik?

Een dartelende strijdster, gebeten door onderwijs en groei van mensen en organisaties. Dansend van concepten naar praktijk en terug. Hoppend tussen de rijkdom van allerlei werelden: jeugdwerk, organisatieontwikkeling, coaching, spiritualiteit, creativiteit, beweging, voeding …

Wat doe ik?

Bruggen bouwen, plekken van vrijheid en moed creëren, wildheid initiëren, leven, vallen en opstaan, wroeten, zoeken, …

Waarom zei ik voluit ja op LIFE?

Een volle ‘ja’ op: zoeken naar waarde, samen op reis gaan, een plek creëren om vrij te denken en te onderzoeken, de kracht van onderwijs, het leven!

Waar word ik blij van?

Zon op mijn gezicht, connectie, de schoonheid van een persoon, de natuur, de wildheid loslaten, voelen dat je leeft.

Anniek Gavriilakis

Wie ben ik?

Een vrouw die door het leven gaat met liefde voor alles wat leeft.

Wat doe ik?

Alle aspecten van het leven voelen en vieren. Met vallen en opstaan de volste en eerlijkste expressie van mijn ziel vinden.

Waarom zei ik voluit ja tegen LIFE?

Het was een uitnodiging die enorm past bij wie ik ben. Het programma raakt mijn essentie. Ik ben fier te kunnen bijdragen aan een waardevol project als LWL.

Wat geeft mij plezier?

Schoonheid. Moed. Expressie. Vrijheid. Verbinding. Mensen die hun eigen originele bewegingen maken in dit leven.

Over LIFE

Life Worth Living: Caring for our Educators and Principals (LIFE) is een project gesubsidieerd door Erasmus+, het EU-programma voor onderwijs, opleiding, jeugd en sport in Europa. Djapo zal samen met zes partners uit Bulgarije, Griekenland, IJsland en Italië een 'Life Worth Living'-training ontwikkelen en implementeren voor leerkrachten en schooldirecties. Meer info over het project en de impact vind je op de projectsite

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's. 

Inschrijven op de nieuwsbrief