Ga verder naar de inhoud

Breek de schoolmuren open

COSMOS is het acroniem voor ‘Creating Organisational Structures for Meaningful science education through Open Schooling for all’. Het doel is om socio-wetenschappelijk onderzoekend leren (socio-scientific inquiry-based learning of SSIBL) in te zetten als didactische methode om scholen te openen naar hun omgeving.

In België krijgen de deelnemende lagere en secundaire scholen ondersteuning van de Karel de Grote Hogeschool en Djapo. Samen zoeken we naar interessante invalshoeken, zoals bijvoorbeeld de relatie tussen fotosynthese en ontbossing of de toenemende ademhalingsproblemen in het Westen. Daarbij betrekken we ook professionals van buiten de schoolmuren die de lessen van de leerkracht extra kracht bijzetten.

Driemaal scheepsrecht

COSMOS wil op drie manieren impact maken:

  1. Op de korte termijn. De leerlingen die deelnemen aan onze SSIBL leeractiviteiten zullen inzichten verwerven in de manier waarop de wetenschap werkt, wat jobs in de wetenschap kunnen inhouden en hoe wetenschap relevant is in het dagelijkse leven.
  2. Op de middellange termijn. Door externe belanghebbenden uit de schoolomgeving te betrekken bij het wetenschapsonderwijs zullen scholen geleidelijk aan veschuiven op het continuüm van meer naar binnen naar meer naar buiten gerichte oriëntatie. Dit maakt wetenschapsonderwijs relevanter en meer verbonden met reële maatschappelijk uitdagingen.
  3. Op de lange termijn. Nieuwe schoolorganisatiestructuren zullen de verankering van open schooling in het school-DNA en in de kern van het wetenschapsonderwijs verzekeren. Dit draagt bij aan meer interesse in wetenschappelijke loopbanen en meer maatschappelijk geëngageerde burgers in Europa.

En de vertaling naar de praktijk?

Djapo begeleidde pilootschool Novaplus tijdens het project. Collega Karolien licht toe hoe de school aan de slag ging met COSMOS.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's.