Onderdompeling in wetenschapsonderwijs
TINE: “Hoe leer je leerlingen om goede onderzoeksvragen te stellen? En hoe ondersteun je hen om die onderzoeksvragen vervolgens stapsgewijs uit te werken? Dat zijn onderwerpen waarrond basisscholen doorgaans weinig ervaring hebben. Het COSMOS-project was een uitgelezen kans voor onze leerkrachten van de 3de graad om daarin te groeien, ook dankzij de gratis begeleiding van Djapo en de Karel de Grote Hogeschool.”
SARAH: “Tijdens een eerste sessie met Djapo maakten we kennis met de SSIBL-methodiek: Socio-Scientific Inquiry-Based Learning. Die methodiek biedt leerkrachten handvaten om hun leerlingen onderzoekend te laten werken rond sociaal-wetenschappelijke vraagstukken. De leerlingen volgen daarbij drie cruciale fases: Ask, Find Out en Act. Kort samengevat vertrekken de leerlingen van een onderzoeksvraag, waarna ze daarrond informatie verzamelen en acties tot verbetering uitvoeren. Meten is daarbij cruciaal: de leerlingen voeren een start- en eindmeting uit, zodat ze de evolutie goed in kaart kunnen brengen.”