Ga verder naar de inhoud

Van theorie naar praktijk

De vorming start met een beknopt theoretisch kader waarbij je inzoomt op de meerwaarde van systeemdenken voor kinderen en jongeren.

Vervolgens maken we de stap naar de praktijk. We vertrekken vanuit verhalen en actuele gebeurtenissen die herkenbaar zijn voor leerlingen. Je gaat vervolgens zelf aan de slag met werkvormen waarmee je oorzaken en gevolgen kan onderzoeken, perspectiefwisseling kan stimuleren en verbanden kan visualiseren. Zo ervaar je hoe systeemdenken in de praktijk werkt.

Gluren bij de collega's

Teo wil een cadeautje kopen voor zijn vriendinnetje, maar welk cadeau zou hij kiezen? Djapo-begeleider Karolien laat in het filmpje hieronder de oudste kleuters van De Levensboom uit Marke het speelgoed op de tafel rubriceren en onderzoeken. Kan je een auto kopen voor een meisje? Of spelen meisjes liever met een pop? Wat als je een jongen een pop cadeau geeft? Al deze vragen zetten de kleuters aan het ‘systeemdenken’ zodat ze een bredere blik werpen op de thema’s speelgoed en gender.

Benieuwd naar onze andere praktijkvoorbeelden? Ga naar ons YouTube-kanaal.

Collega aan het woord

“Ik ben directeur in een multidiverse basisschool. Sommige leerlingen maken hun huiswerk nooit, en enkele leerkrachten kunnen daar dan boos om worden. Maar die leerkrachten kennen vaak de context niet, omdat ze zelf niet uit de buurt komen. Enkele van onze leerlingen wonen bijvoorbeeld met hun familie op één kamer, zonder tafel."

"Ik vind het belangrijk om rond die situatie meer bewustzijn en begrip te creëren in de klas. Systeemdenken heeft ons daarbij geholpen. We werken nu vaker samen met buurtorganisaties om de school beter te verbinden met de omgeving en op die manier ook leerkrachten bewust te maken van de context waarin onze leerlingen opgroeien."

Graag systeemdenken in de klas of op school?

Coaching in de klas

Wil je graag groeien in systeemdenken, maar voel je tegelijk de nood aan een klankbord? Iemand met wie je af en toe kan overleggen en aan wie je al je vragen kwijt kan?

Djapo komt graag naar je toe voor een coaching op maat. Een coaching kan voor individuele leerkrachten, maar ook voor een groep leerkrachten of het volledige schoolteam.

Pedagogische studiedag

Gebruik je systeemdenken graag als rode draad voor je pedagogische studiedag? Fijn! We bekijken samen met jou hoe je de studiedag kan invullen en welke topics je aan bod kan laten komen. Neem contact met ons op.

Waarom samenwerken met Djapo?

Djapo ziet de school als een veilige oefenplaats waar kinderen en jongeren kunnen leren om bewuste keuzes te maken. We bekijken samen met leerkrachten en scholen uit het kleuter-, lager en secundair onderwijs en met studenten en docenten uit de lerarenopleiding hoe zij in de klas kunnen omgaan met maatschappelijke thema’s zoals racisme, armoede en klimaatverandering:

  • We ontwikkelen pedagogische kaders, lesmethodes en kant-en-klaar lesmateriaal.
  • We organiseren coaching, procesbegeleiding en vormingen.
  • We ondersteunen organisaties, bedrijven en overheden die een educatief aanbod voor scholen zoeken.

Daarnaast denken we mee na over het onderwijsbeleid en voeden we vanuit onze praktijkervaring de nieuwste wetenschappelijke inzichten rond Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO), wereldburgerschapseducatie en denkonderwijs. Die mix van theorie en praktijk geeft ons een unieke en verbindende stem binnen het onderwijsveld.

Meer info

Prijs?

  • Ik organiseer graag een vorming voor mijn team (max. 25 deelnemers).
    • € 450 voor leerkrachten en schoolteams
    • € 600 voor derden

De prijzen zijn exclusief vervoersonkosten en (voor derden) exclusief btw. Meer info vind je in onze verkoopsvoorwaarden.

Interesse?

Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Naam

Please enter your full name.

Meer vormingen zoals deze

Jouw EDO-coach in de klas

Alle niveau's
Begeleiding

Kijk je ernaar uit om onze methodieken en materialen uit te testen, maar zou je daarbij graag wat persoonlijke begeleiding willen? Boek een coaching en sta steviger in je EDO-schoenen!

Trip trap: naar meer duurzaamheid in de kleuterklas

Kleuters
Lerarenopleiding
Vorming

Kun je met kleuters rond duurzaamheid werken? Absoluut! Tijdens deze vorming inspireren we (student-)leerkrachten met werkvormen, ideeën en concreet lesmateriaal.

Iene miene mutte

Kleuters
Vorming

Hoe ondersteun je je kleuters in samenwerken, andere standpunten verkennen en een eigen mening te vormen? Ontdek het tijdens een vorming of traject.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's. 

Inschrijven op de nieuwsbrief