Ga verder naar de inhoud

GILO De Kaart krijgt begeleiding leerlingenraad cadeau

In de praktijk
2 augustus 2024

Dankzij de gemeente Brasschaat kon GILO De Kaart in '23-'24 voor haar leerlingenraad een beroep doen op Djapo. Onder begeleiding van collega's Wendy en Heleen zochten de leerlingen samen uit op welk vlak ze de school wilden doen groeien. Tijdens de voorlaatste sessie werden enkele belangrijke beslissingen genomen. Lees maar even mee!

1. Rond welke uitdaging wil de leerlingenraad werken?

Tijdens de vorige sessie hadden de leerlingen drie belangrijke uitdagingen op school geformuleerd: propere toiletten, meer animo voor tweedehands én minder tot geen waterverspilling. Begeleider Wendy gebruikte de online tool Plickers om een heel korte, anonieme bevraging te doen rond twee vragen:

  1. Rond welke actie geloof je dat je mensen het meest warm kan maken?
  2. Welke uitdaging is het meest zinvol om er een actie rond te bedenken?

Voor beide vragen kwam de uitdaging ‘propere toiletten’ als prioriteit naar boven.

2. Wat zijn kenmerken van een toffe en krachtige schoolactie?

De leerlingen verzamelden samen belangrijke criteria voor een krachtige schoolactie: van ‘De actie moet nuttig zijn’ tot ‘De actie moet
mensen verbinden’. Uit die lijst moesten ze samen de drie belangrijkste criteria bepalen. We gebruikten daarvoor de werkvorm ‘In de roos’.

Resultaat van de brainstorm:

  1. De focus moet liggen op 'doen'.
  2. De actie moet nuttig zijn.
  3. De actie moet zichtbaar zijn.

Wendy voegde er zelf nog een criterium aan toe: de actie moet voorbereid kunnen worden in twee lesuren.

Waarom is dat leuk, zo'n leerlingenraad?

3. Broeden op ideeën

De leerlingen werden in groepjes verdeeld en bedachten aan de hand van de uitdaging en de vier criteria een goede schoolactie. Sommige groepen kozen een spelelement als beloning voor goed gedrag, anderen kozen voor meer controle aan de schooltoiletten. Af en toe was het voor de kinderen moeilijk om nieuwe, creatieve ideeën te bedenken. Dan haalde begeleider Wendy haar Dixitspel boven en kregen de kinderen de opdracht om zich voor de actie te laten inspireren door één van de kaarten.

4. Ideeën voorstellen aan de groep

Elke groep stelde zijn idee voor aan de andere groepen. Daarna konden ze de positieve elementen en de uitdagingen van elkaars projecten benoemen. En ze bekeken of de voorstellen wel aan de vier criteria (zie hierboven) voldeden. Uiteindelijk stemden ze voor het idee dat volgens hen het meest voldoet aan de vier criteria én bekeken ze welke stappen er nodig zijn om de actie op poten te zetten.

Tijdens de laatste sessie gaven de leerlingen de actie helemaal zelf vorm! Enthousiaste leerlingen, een goed doordachte actie: dat moet wel een succesvolle verandering opleveren!

Waarom zou je als stad of gemeente een begeleiding cadeau doen?

Wil je de leerlingenraden van de scholen op je grondgebied een duwtje in de rug geven? Met een begeleiding van Djapo scoor je op drie vlakken:

  1. Je investeert in burgerschapscompetenties: tijdens een leerlingenraad gaan kinderen met elkaar in gesprek over wat er anders en beter kan op school. Ze krijgen eigenaarschap en kunnen zelf acties op touw zetten.
  2.  Je creëert een duurzame impact door onze 'teach-the-teacher'-aanpak: we werken steeds met een kernteam van (minimum) twee leerkrachten met wie we de doelstellingen van de leerlingenparticipatie bepalen en die de leerlingenraad bijwonen
  3. Je start een domino-effect op school: beslist de leerlingenraad om een actie op poten te zetten of om leerlingenparticipatie schoolbreed aan te pakken? Dan verspreidt het enthousiasme van de leden zich als een lopend vuurtje door de klassen en de lerarenkamer. Met een geëngageerde school als resultaat. 

Interesse om een leerlingenraad te boeken?

Vul het formulier in en één van onze begeleiders neemt zo snel mogelijk contact met je op.

Naam
Gepubliceerd op 2 augustus 2024

Meer inspiratie en nieuws van Djapo

Méér solidariteit, niet minder

Nieuws
14 november 2024

Bij de federale formatie liggen er plannen op tafel om te snoeien in de uitgaven voor internationale samenwerking. Maar wie bespaart op internationale samenwerking, bespaart ook op mensenrechten én op onze eigen economische en sociale veiligheid. Daarom kwam Djapo op 14 november mee op straat, samen met de hele sector van ontwikkelingssamenwerking.

Wie zorgt er voor onze leerkrachten en directies?

Interview
6 november 2024

Leerkrachtentekort, toegenomen planlast, gedemotiveerde leerlingen: leerkrachten en schooldirecties kijken op tegen een berg uitdagingen. En die berg blijkt soms té hoog. Hoe kunnen we beter zorg dragen voor de mensen die onze kinderen en jongeren mee helpen opgroeien? Djapo-medewerker An Yskout vertelt hoe het Europese project LIFE een antwoord kan bieden.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's. 

Inschrijven op de nieuwsbrief