Lieve: “Afgedankte elektrische en elektronische apparatuur zijn een van de snelst groeiende afvalstromen in Europa. Tegelijkertijd groeit ook de burgerherstelbeweging. Steeds meer vrijwilligers zetten zich in om de afvalberg te verkleinen. Het Europese project Sharepair wil een brug slaan tussen die twee realiteiten: we willen vrijwilligers in Repair Cafés ondersteunen en gebruiksvriendelijke en toegankelijke reparatieoplossingen beter bekend maken bij burgers.”
“Kinderen en jongeren staan vaak meer open voor herstelopties”
Hoe stimuleer je consumenten om duurzamer om te gaan met kapotte elektrische en elektronische apparaten? De partners van Interreg-project Sharepair zagen daarvoor kansen in het onderwijs en vroegen aan Djapo om een lespakket te ontwikkelen voor lager en secundair onderwijs.
Projectcoördinator Lieve Van Espen licht toe waarom Sharepair kinderen en jongeren zo’n centrale rol gaf.
Herstellen? Vanzelfsprekend!
De partners van Sharepair willen een blijvende gedragsverandering realiseren bij consumenten, zodat die herstel als eerste optie zien. Eén van de sleutels daartoe is samenwerken met kinderen en jongeren.
“Kinderen en jongeren zijn zelf ook consument. De huidige generatie jongeren groeit op in een wereld waar de klimaatimpact van ons consumptiegedrag steeds duidelijker is en duurzamere alternatieven zoals herstel en de tweedehandsmarkt opnieuw meer ingang vinden.”
"Als kinderen en jongeren herstel belangrijk vinden, kunnen ze hun familie en vrienden inspireren om zelf ook meer duurzame keuzes te maken."
“Bovendien hebben kinderen en jongeren best wel wat invloed op hun omgeving. Als zij herstel belangrijk vinden, kunnen ze hun familie en vrienden inspireren om zelf ook meer duurzame keuzes te maken. Dat maakt het interessant om binnen Sharepair samen te werken met kinderen en jongeren.”
Focus op actiegericht werken
“Als je een gedragsverandering wil realiseren, dan moet je kinderen en jongeren laten inzien welke impact hun keuzes hebben op het klimaat. Hen laten nadenken over de oorzaken en gevolgen van de afvalberg voor mensen wereldwijd. En hen de kans geven om hun keuzes kritisch onder de loep te nemen en over alternatieven na te denken.”
“We hadden al snel door dat een puur informatief lespakket niet zou aansluiten bij onze doelstelling en kozen voor de aanpak die Djapo op tafel legde, met een focus op actiegericht werken."
“We hadden al snel door dat een puur informatief lespakket niet zou aansluiten bij onze doelstelling en kozen voor de aanpak die Djapo op tafel legde, met een focus op actiegericht werken. Zo onderzoeken de leerlingen tijdens onze lessen ook een duurzaamheidsvraagstuk en bedenken ze concrete acties binnen hun eigen leefomgeving. Bovendien kon Djapo heel wat expertise voorleggen én een mooie portfolio aan kwaliteitsvolle projecten.”
Cocreatief voor een beter resultaat
Djapo kreeg de opdracht om lesmateriaal te ontwikkelen voor de 3de graad lager onderwijs en voor de 2de en 3de graad secundair onderwijs.
“We wilden nauw betrokken blijven bij de ontwikkeling van het lespakket, want we hadden een duidelijke visie. Maar dat was geen probleem voor jullie. Ontwikkelaars Bram en Sabine organiseerden verschillende cocreatieve sessies waarbij ze het lespakket samen met ons voorbereidden. Die sessies verliepen erg gestructureerd en doelgericht: na afloop waren de afspraken duidelijk, wist iedereen perfect wat ieders rol was en wat de volgende mijlpalen zouden zijn. Er was ook voldoende ruimte om de ontwerpversies door te nemen, zodat we inhoudelijk konden bijsturen of de focus verleggen waar nodig.”
"Djapo heeft een rijk netwerk binnen de onderwijssector. Daarom leek het ons vanzelfsprekend om de communicatie via jullie te laten verlopen, zodat ons lessenpakket de aandacht krijgt die het verdient."
Ook de communicatieplanning werd geleid door Djapo. “Djapo heeft een rijk netwerk binnen de onderwijssector. Daarom leek het ons vanzelfsprekend om de communicatie via jullie te laten verlopen, zodat ons lessenpakket de aandacht krijgt die het verdient. Door het lessenpakket aan te bieden via jullie website, blijft het bovendien ook toegankelijk nadat ons project is afgelopen.”
Hoe Lieve terugkijkt op de samenwerking? “Erg positief. Wat heel typerend is voor Djapo – en daarin munten jullie echt uit – is de open communicatie en de duidelijke afspraken. En als er al eens iets niet volgens plan verliep – elk project kent wel eens onverwachte elementen – dan vonden we in constructief overleg een oplossing. En het moet gezegd: bij Djapo werken echt sympathieke mensen. Dat maakt samenwerken extra leuk.”
Ook interesse om samen te werken?
Heb ik het wel echt nodig? Over consuminderen en circulair denken
Een interview met Prof. Dr. Ir. Karine Van Doorsselaer rond consuminderen, circulair denken en vooral over wat jij kan doen.
Welke weg legt de smartphone af?
Het 5de leerjaar van Basisschool Don Bosco in Heverlee kent het antwoord dankzij de lessen van Sharepair.
Oog in oog met dierenwelzijn: een inspirerend lespakket
Een interview met Tsang Tsey Chow van Dierenwelzijn Vlaanderen van het Departement Omgeving over dierenwelzijn in de klas.
“Duurzaamheidskwesties hebben een uniek pedagogisch potentieel”
Professor dr. Katrien Van Poeck (Centrum voor Duurzame Ontwikkeling UGent) vertelt over het pedagogische potentieel van Educatie voor Duurzame Ontwikkeling én de valkuilen wanneer duurzaamheidskwesties in de klas aan bod komen.
Meer inspiratie en nieuws van Djapo
Lesideeën voor dit najaar
De schoolstart is altijd ontzettend druk. Daarom leek het ons fijn om je wat opzoekwerk te besparen en al een selectie lesideeën voor dit najaar te verzamelen. Lees je mee?
Waarom investeren in de Gouden Weken?
De Gouden Weken staan bijna voor de deur! Tijdens die eerste drie tot zes weken van het schooljaar leren je leerlingen elkaar en jou kennen of pikken jullie de draad weer op na een lange zomer. Het ideale moment dus om de basis te leggen voor een positief klasklimaat. Maar wat is dat precies: een open en positief klasklimaat? En wat is de impact op de groepsvorming? Een woordje uitleg.