Ga verder naar de inhoud

De projectontwerper als stappenplan

“‘Ik zie wat jij niet ziet’ is in eerste instantie ontwikkeld voor leerkrachten secundair onderwijs. Maar het materiaal biedt ook veel kansen voor kindergemeenteraden”, vertelt educatief medewerker Kristien De Frenne. Kristien begeleidt voor Djapo verschillende kindergemeenteraden en gebruikt daarbij ook werkvormen en ideeën uit ‘Ik zie wat jij niet ziet’.

“De grootste meerwaarde voor kindergemeenteraden is de projectontwerper waarrond het educatief aanbod is opgebouwd”, vertelt ze. “Die biedt voor de begeleider van de kindergemeenteraad een duidelijk stappenplan. Dat stappenplan is procesgericht: de kinderen verdiepen zich in het thema, detecteren mogelijke oorzaken en gevolgen van afval in je gemeente of stad en bedenken vervolgens oplossingen.”

De kinderen ontdekken dat zij als jonge burger het verschil kunnen maken.

“Tijdens het proces krijgen de kinderen niet enkel vat op de complexiteit van het thema, je geeft hen ook eigenaarschap over het project. Ook dat is een meerwaarde, vernam ik al van enkele begeleiders van kindergemeenteraden. De kinderen geven niet enkel advies aan het bestuur. Ze ontdekken dat ze zelf impact hebben op hun omgeving en ook als jonge burger een verschil kunnen maken.”

Welke stappen doorlopen de kinderen met de projectontwerper?

1. Prikkel

Prikkel de kinderen om aan de slag te gaan rond afvaluitdagingen in je stad of gemeente.

2. Onderzoeken

Verken de verschillende facetten van het thema.

3. Ideeën voor actie

Tijdens brainstormsessies bedenken de kinderen ideeën voor acties om afvaluitdagingen aan te pakken.

4. Actie

De kinderen bereiden hun actie voor en voeren ze uit.

5. Reflectie

De kinderen reflecteren over de doeltreffendheid van hun actie en het proces dat ze samen doorliepen.

Handvaten voor elke stap

“Voor elke stap vind je in ‘Ik zie wat jij niet ziet’ werkvormen en begeleiderstips. Die zijn in de eerste plaats toegepast op de schoolcontext, maar je kan ze ook gebruiken tijdens de begeleiding van kindergemeenteraden.”

“Vorig jaar ging ik bijvoorbeeld aan de slag met de fotoreportage. Ik vroeg aan de leden van kindergemeenteraad om foto’s te nemen van fijne plekken in hun gemeente én van plekken waar er zoveel afval ligt dat het hen echt stoort. Daarna ging ik er met hen over in gesprek: wanneer is een plek aangenaam voor jou? En wanneer voel je je onveilig? Welke impact heeft afval op hoe je je voelt? Dat lijkt een simpele oefening, maar je kan er als stad of gemeente veel uit leren. Samen met de kinderen kan je bijvoorbeeld criteria bepalen van wat een kindvriendelijke plek is. In ‘Ik zie wat jij niet ziet’ staan er enkele goede richtvragen om zo’n gesprek te voeren, als leidraad.”

“Na de fotoreportage kan je je samen met de kinderen verdiepen in de afvaluitdagingen in je stad of gemeente. Stel dat de kinderen opmerkten dat er veel afval ligt in het stadspark. Dan kan je met de werkvormen in ‘Ik zie wat jij niet ziet’ nadenken over mogelijke oorzaken en gevolgen. Zijn er oorzaken waar zij zelf op kunnen ingrijpen? Dan biedt dat een kans om samen een actie te bedenken!”

In de voetsporen van Erpe-Mere

“Mijn collega Ann begeleidt dit jaar de kindergemeenteraad in Erpe-Mere. Daar hebben de leden voor het focuspunt ‘afval in de gemeente’ gekozen. Ideaal om enkele materialen van ‘Ik zie wat jij niet ziet uit te testen!”

Een slimme vuilnisbak, vlog-acties per go-cart … We inspireren de kinderen om een positief verhaal te schrijven met afval.

“Nadat ze het thema hadden uitgediept, toonde Ann hen enkele inspirerende acties van anderen. Een slimme vuilnisbak die ‘dankjewel’ zegt elke keer als je er afval in gooit. Een zielloos plekje met dito vuilnisbak dat werd getransformeerd tot een kleurrijk en aantrekkelijk pleintje. Vlog-acties per go-cart of paddle board. Een carnavalkostuum gemaakt uit afval. Allerlei ideeën om een positief verhaal te schrijven met afval! Dat is een mooie aanvulling op de fotoreportage die ik eerder noemde. En ideaal voor kinderen die het wat moeilijker vinden om zelf acties te bedenken.”

“Daarna hebben de kinderen gestemd welke actie ze ook zelf zouden willen uitvoeren in Erpe-Mere. En ze bedachten criteria waaraan een goede actie moet voldoen, zoals haalbaarheid, impact én fun-gehalte. Vervolgens pasten ze de werkvorm ‘In de roos’ toe: ze toetsten hun top-3 acties aan de criteria die zij belangrijk vinden.”

“Op basis van die oefening kwamen de kinderen met een eigen idee dat aan alle belangrijke criteria voldoet: een dartsbord boven de vuilnisbak. Voorbijgangers richten hun blikje of flesje dan als pijl op het dartsbord, waarna het afval in de vuilnisbak belandt. Tijdens de volgende sessies bekijken ze samen met de gemeente hoe ze hun idee kunnen realiseren.”

Hoe vaker kinderen worden geprikkeld om actiegericht te werken, hoe meer tools ze hebben om duurzame keuzes te maken.

“Het mooie aan ‘Ik zie wat jij niet ziet’ is dat je kinderen niet alleen sensibiliseert rond het thema, maar ook enthousiasmeert”, sluit Kristien af. “Daardoor groeit de kans dat ze hun ideeën en inzichten ook zullen delen met hun omgeving: hun klasgenoten, ouders, vriendjes … Je creëert een duurzame en brede impact. En wil je volgend jaar op een ander thema focussen? Dan kan je de projectontwerper opnieuw als leidraad gebruiken. Hoe vaker kinderen worden geprikkeld om actiegericht te werken, hoe meer tools ze in handen krijgen om nu en in de toekomst duurzame keuzes te maken. En dat is een mooie doelstelling om als kindergemeenteraad voor ogen te houden, toch?”

Gepubliceerd op 30 april 2024

Meer inspiratie en nieuws van Djapo

“Ja, jongeren zijn klaar voor de verkiezingen”

Bruispunt
14 mei 2024

Op 9 juni gaan meer dan 500.000 Vlaamse en Brusselse jongeren voor een eerste keer stemmen. Hoe kijken die jongeren – die soms nog op de schoolbanken zitten – naar die verkiezingen? We spraken met Julien De Wit en Hermelinde Hooft, respectievelijk auteur van Ge(e)neratie en projectcoördinator verkiezingen bij De Ambrassade.

“Welke lesinhoud kan ik geven tijdens een boerderijbezoek?”

Vraag uit de klas
26 april 2024

Educatief medewerker Wendy nam met haar vijfde leerjaar jarenlang deel aan BOERDERIJonderWIJS van Provincie Oost-Vlaanderen. “Het voordeel is dat je de leerstof uit de klas helemaal tot leven kan brengen”, vertelt ze. “Zo bereik je ook kinderen die liever uit de praktijk leren dan uit een schoolboek.”

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's.