Ga verder naar de inhoud

De Vuurtoren integreert de SDG's in lopende schoolprojecten

In de praktijk
24 mei 2024

Wat als we via de SDG’s maatschappelijke onderwerpen meer op de voorgrond plaatsen op school? Dat was de vraag waar buitengewone basisschool De Vuurtoren uit Knokke-Heist in het schooljaar 2023-2024 mee aan de slag ging. Ontdek hoe ze dat aanpakten en welke rol Djapo daarin speelde!

SDGeneration & Djapo

Eerste stap? De Vuurtoren schreef zich in bij SDGeneration. Dat is een organisatie die labels uitreikt aan scholen die zich inzetten voor de SDG’s. Bij elke schoolactiviteit gekoppeld aan een SDG, verdient een aangesloten school punten. De scholen die op het einde van het jaar voldoende punten behalen, verdienen op het einde van het schooljaar het label ‘SDG Warrior’.

Tweede stap? Een begeleiding door Djapo om lopende projecten te koppelen aan de SDG’s! Begeleider Wendy trok naar Knokke-Heist voor een coaching met enkele leerkrachten.

Over Middeleeuwen en schooltoiletten

Elk jaar mogen leerlingen zelf projecten kiezen die op school aan bod zullen komen. Dit schooljaar staan de middeleeuwen en de Olympische Spelen centraal. Maar hoe bouw je in die thema’s een link in met de SDG’s?

Wendy: “Elk thema heeft verschillende deelthema’s – en er is altijd wel een aspect waarbij je de link kan leggen met één of meerdere SDG’s. Alleen moet je dan wel wat uitzoomen op het onderwerp. En daarbij helpen onze werkvormen. Een voorbeeld: De middeleeuwen associëren leerlingen met dappere ridders. Via de werkvorm ‘Dobbel een voorbeeld’ denken de kinderen na over hoe zij dapperheid invullen. En de sanitaire gewoontes in de middeleeuwen kunnen aanleiding geven om over SDG 6 te praten: schoon water en sanitair. De link is hier snel gelegd met de toiletten op school - en mogelijke oorzaken en gevolgen van minder proper sanitair. Via een probleemboom breng je dit gemakkelijk in kaart. De Olympische Spelen zijn dan weer een mooie aanleiding om het over sporten voor mensen met een beperking te hebben of over gendergerelateerde onderwerpen.”

Werkvormen in actie

Leerkracht Tine vertelt hoe de samenwerking verliep. Tine: “Wendy leerde ons verschillende werkvormen kennen die ons hielpen om de link te leggen tussen lopende (jaar)thema’s en de SDG’s. Van ‘Een zak vol ideeën’ en ‘Siamese rups’ tot ‘Kapitein Eenoog’: ze waren stuk voor stuk inspirerend.”

“Doordat we de werkvormen tijdens een coaching zelf ervaarden, was ik ook gemotiveerd om enkele werkvormen zelf uit te proberen in de klas. Ik heb een leergierige klas. Dus voor mij is het altijd een meerwaarde dat ik de leerstof op andere manieren kan binnenbrengen. Het fijne aan de werkvormen is dat ze ook zeer geschikt zijn voor het buitengewoon onderwijs én dat ze niet enkel gericht zijn op ‘denken’, maar ook op ‘doen’. Het was echt fijn dat Wendy haar begeleiding en tips zo kon aanpassen aan onze doelgroep.”

“De begeleiding van Wendy was erg inspirerend en zette me op weg. Ze gaf bijvoorbeeld heel wat filmpjes mee die je als prikkel kan gebruiken voor je aan de werkvorm start. En ze leerde ons ook het Archief voor het Onderwijs kennen. Toen Wendy dat platform onder de aandacht bracht, wist ik meteen dat ik er heel wat interessante filmpjes zou vinden voor mijn lessen!”

Wil jij de SDG's ook integreren in je klas- of schoolwerking?

Gepubliceerd op 24 mei 2024

Meer inspiratie en nieuws van Djapo

Méér solidariteit, niet minder

Nieuws
14 november 2024

Bij de federale formatie liggen er plannen op tafel om te snoeien in de uitgaven voor internationale samenwerking. Maar wie bespaart op internationale samenwerking, bespaart ook op mensenrechten én op onze eigen economische en sociale veiligheid. Daarom kwam Djapo op 14 november mee op straat, samen met de hele sector van ontwikkelingssamenwerking.

Wie zorgt er voor onze leerkrachten en directies?

Interview
6 november 2024

Leerkrachtentekort, toegenomen planlast, gedemotiveerde leerlingen: leerkrachten en schooldirecties kijken op tegen een berg uitdagingen. En die berg blijkt soms té hoog. Hoe kunnen we beter zorg dragen voor de mensen die onze kinderen en jongeren mee helpen opgroeien? Djapo-medewerker An Yskout vertelt hoe het Europese project LIFE een antwoord kan bieden.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's. 

Inschrijven op de nieuwsbrief