Ga verder naar de inhoud

Van MEAV tot Klimaat:

Zo geef je invulling aan een nieuw vak op school

Secundair
Begeleiding

De voorbije jaren werden er heel wat nieuwe vakken geïntroduceerd in het secundair onderwijs. Veel scholen en leerkrachten zitten dan ook met vragen. Hoe bouwen we verder op onze bestaande cursussen? Hoe werken we onze ideeën uit voor de realisering van het leerplan?

Die vragen hoef je gelukkig niet alleen te beantwoorden. Djapo werkt stap-voor-stap en samen met jou naar een concrete invulling van het nieuwe vak. Zo blijf je door de bomen het bos zien – ook in tijden van verandering.

Wat mag je verwachten?

Samen met een begeleider van Djapo breng je de schoolcontext en de noden in kaart. Vervolgens stippelt de begeleider een traject op maat uit. Enkele mogelijkheden:

  • De begeleider gaat samen met jou dieper in op het leerplan en de mogelijkheden om hier invulling aan te geven. Jullie bekijken ook hoe jullie daarbij kunnen verder bouwen op bestaande vakken en lesinhouden.
  • De begeleider reikt pedagogische kaders en methodieken aan om het nieuwe vak verder uit te bouwen. Onze coaches hebben veel praktijkervaring, dus ze hebben een goed beeld van wat er werkt in een klas- en schoolomgeving.
  • De begeleider plant regelmatig overleg in en komt op vraag ook ter plaatse. Zo houden we de vinger aan de pols en kunnen jullie makkelijk feedback vragen en geven.
  • De begeleider komt in de klas zelf coachen tijdens een co-teachingsmoment.

“Djapo heeft ons geholpen met de invulling van een nieuwe basisoptie. Wij leverden de inhoud en Djapo bekeek samen met ons hoe we daar didactisch mee aan de slag konden gaan. Zo hebben ze ons materiaal mee naar een hoger niveau getild en konden we afstappen van de klassieke lessen. Dat was een ongelooflijke meerwaarde.”

Leerkracht KS Leuven

Interesse in een begeleiding?

Pedagogische studiedag

Gebruik je het thema ‘Invulling nieuwe vakken’ graag als rode draad voor je pedagogische studiedag? Fijn! We bekijken samen met jou hoe je de studiedag kan invullen en welke topics je aan bod kan laten komen. Neem contact met ons op.

Theoretische onderbouw

Waarom we geloven dat Educatie voor Duurzame Ontwikkeling bijdraagt aan kwaliteitsvol onderwijs? Dat lees je in ons theoretisch kader 'De school als oefenplaats'.

Waarom samenwerken met Djapo?

Djapo ziet de school als een veilige oefenplaats waar kinderen en jongeren kunnen leren om bewuste keuzes te maken. We bekijken samen met leerkrachten en scholen uit het kleuter-, lager en secundair onderwijs en met studenten en docenten uit de lerarenopleiding hoe zij in de klas kunnen omgaan met maatschappelijke thema’s zoals racisme, armoede en klimaatverandering:

  • We ontwikkelen pedagogische kaders, lesmethodes en kant-en-klaar lesmateriaal.
  • We organiseren coaching, procesbegeleiding en vormingen.
  • We ondersteunen organisaties, bedrijven en overheden die een educatief aanbod voor scholen zoeken.

Daarnaast denken we mee na over het onderwijsbeleid en voeden we vanuit onze praktijkervaring de nieuwste wetenschappelijke inzichten rond Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO), wereldburgerschapseducatie en denkonderwijs. Die mix van theorie en praktijk geeft ons een unieke en verbindende stem binnen het onderwijsveld.

Meer info

Prijs?

Offerte op maat

Interesse?

Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Naam

Meer vormingen zoals deze

Aan de slag met de SDG's

Lager
Secundair
Lerarenopleiding
Vorming

Wat zijn de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen of SDG’s precies? Waarom zijn ze voor (toekomstige) leerkrachten belangrijk? En hoe gebruiken ze de SDG's om hun lessen en projecten te verrijken? Dat ontdekken de deelnemers van deze vorming.

Aan de slag met systeemdenken

Alle niveau's
Vorming

In deze vorming ontdekken deelnemers hoe ze systeemdenken in hun lessen integreren.

Hoe filosoferen met leerlingen?

Alle niveau's
Vorming

Wil je kinderen en jongeren leren omgaan met maatschappelijke uitdagingen, dan focus je als (toekomstige) leerkracht best niet alleen op kennisdeling. In deze vorming ontdek je hoe je leerlingen tijdens een filosofisch gesprek vaardig maakt in kritisch en zelfstandig denken.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's.