Ga verder naar de inhoud

Wie zorgt er voor onze leerkrachten en directies?

Interview
6 november 2024

Leerkrachtentekort, toegenomen planlast, gedemotiveerde leerlingen: leerkrachten en schooldirecties kijken op tegen een berg uitdagingen. En die berg blijkt soms té hoog. Meer dan een derde van de leerkrachten die lesgeven in het middelhaar onderwijs loopt een verhoogd risico op een burn-out, zo bleek uit een recent onderzoek van de VUB. Hoe kunnen we beter zorg dragen voor de mensen die onze kinderen en jongeren mee helpen opgroeien? Djapo-medewerker An Yskout vertelt hoe het Europese project LIFE een antwoord kan bieden.

LIFE in het kort

Life Worth Living: Caring for our Educators and Principals (LIFE) is een project gesubsidieerd door Erasmus+. Vijf partners uit België, Bulgarije, Griekenland, IJsland en Italië ontwikkelden en implementeerden een ‘Life Worth Living’-training voor leerkrachten en schooldirecties die bewuster in het leven en in hun werk willen staan. Ze baseerden zich daarvoor op methodieken en concepten van de opleiding Life Worth Living aan Yale University. Yale University was ook nauw betrokken bij dit project: in december publiceren ze een onderzoek naar de impact van dit project op de deelnemers.

De educatieve organisatie Djapo begeleidde het project vanuit België.

Breed maatschappelijk inzetbaar

An Yskout: “Het idee voor LIFE ontstond bij Andrea Rose Cheatham Kasper, een voormalige Amerikaanse schooldirecteur en nu consultant bij het IJslandse North Consulting. Als lid van het ‘Life Worth Living’-netwerk is ze zich sterk bewust van de impact die de methodiek op deelnemers heeft. De opleiding wordt in de V.S. niet alleen ingezet in het onderwijs, maar ook in het leger en in de gevangenissen, om het welzijn te versterken.”

“Toen Andrea met haar gezin naar IJsland verhuisde, zag ze daar in de onderwijssector een grote gevoeligheid voor stress en burn-out – net zoals in veel Europese landen. Daarom lanceerde ze bij North Consulting het idee om een nieuw Europees project rond dit thema op te starten, met Life Worth Living als methodiek.”

Nieuwe inzichten, nieuwe keuzes

De partners in de verschillende landen begeleidden elk ongeveer twaalf leerkrachten en directieleden. Met die selecte groep werkten ze een jaar lang rond belangrijke levensvragen zoals ‘Voor wie voel ik me verantwoordelijk?’ en ‘Wat doe ik als ik faal?’.

"Van onderwijskwaliteit tot welzijn: waarop focus je als school?"

Nele Verdonck
Zorgcoördinator en deelnemer LIFE

An: “Door filosofische, poëtische en theologische teksten te lezen, er samen over in gesprek te gaan en gedachtes creatief te verwerken, verkenden de deelnemers wat er voor hen écht belangrijk is, zowel privé als op de werkvloer. En die inzichten brachten effectief verandering teweeg. Eén van de deelnemers ging bijvoorbeeld actief aan de slag met de vraag ‘Welke dingen zijn de moeite waard om je tijd aan te besteden?’: hij veranderde niet enkel van school, maar begeleidt nu ook als vuurbewaker ceremonies.”

Teach what you preach

Waarom dit project waardevol kan zijn voor de onderwijssector? “Elke school probeert een plek te creëren waar kinderen zichzelf durven te zijn, waar verschillende meningen welkom zijn. En dan is het belangrijk dat je geloofwaardig en authentiek blijft en die waarden ook realiseert binnen je eigen schoolteam en als leerkracht in de klas. De methodieken van LIFE helpen je daarbij. De levensvragen en de verschillende verwerkingsvormen zorgen voor verbinding én begrip. Ze helpen je om een veilige plek te creëren waar je je kwetsbaar durft op te stellen én tegelijkertijd wordt uitgedaagd om te leren over jezelf, van anderen, van de wereld, over het leven en de essentie van je job.”

“Blijven communiceren, continu naar connectie zoeken: dat neem ik mee naar mijn team!”

Leen Langenbinck
Directeur en deelnemer LIFE

In oktober kwamen de deelnemers van alle landen samen in België voor een laatste retreat. Daar gingen ze onder andere dieper in op hoe ze de methodieken van LIFE kunnen meenemen naar hun school en klas. “Vaker de natuur intrekken met de leerlingen, meer aandacht voor creatieve verwerking, samen met de kinderen in teksten duiken om na te denken wat er voor hén belangrijk is in het leven: heel wat plannen passeerden de revue. Maar ook binnen schoolteams zelf zagen de deelnemers opportuniteiten. LIFE biedt kansen voor leerkrachten en directies om te kunnen omgaan met kwetsbaarheid en emoties, om samenwerking te bevorderen. En die nood voelden heel wat deelnemers – uit welk land ze ook kwamen.”

En wat hierna?

“Op 13 december organiseren we in België een webinar waarbij we beleidsmakers, directies en leerkrachten laten kennismaken met het project en de methodieken achter Life Worth Living. We presenteren ook de onderzoeksresultaten van Yale University, die ons project op de voet volgde en de impact van onze aanpak heeft gemeten.”

“We dienden intussen ook een nieuwe projectaanvraag in bij Europa voor een Teacher Academy rond Life Worth Living. Concreet willen we daarmee nog meer leerkrachten en directies begeleiden – want de vraag is groot. We duimen dus voor een vervolg!”

Wil je het webinar rond LIFE graag bijwonen?

Gepubliceerd op 6 november 2024

Meer inspiratie en nieuws van Djapo

Méér solidariteit, niet minder

Nieuws
14 november 2024

Bij de federale formatie liggen er plannen op tafel om te snoeien in de uitgaven voor internationale samenwerking. Maar wie bespaart op internationale samenwerking, bespaart ook op mensenrechten én op onze eigen economische en sociale veiligheid. Daarom kwam Djapo op 14 november mee op straat, samen met de hele sector van ontwikkelingssamenwerking.

Deplastify the planet

Nieuws
11 oktober 2024

Leerlingen die zelf een strip uitbrengen om andere jongeren te motiveren om minder plastic te gebruiken? Het Sint-Gummaruscollege in Lier deed het zowaar! Samen met vier partnerscholen uit Spanje, Portugal, Oostenrijk en Kroatië stapten ze in een Erasmus+ KA220 project, met als prachtig resultaat de strip 'Plastica's Revenge'.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's. 

Inschrijven op de nieuwsbrief