Ga verder naar de inhoud

Systeemdenken als grondplan

De wereld is een complexe samenhang van verschillende systemen. Onderwerpen als fair trade of klimaatverandering zijn vaak te moeilijk om in één oogopslag te begrijpen. Met systeemdenken visualiseer je het onderwerp en breng je in kaart wat de oorzaken en gevolgen zijn, hoe de onderdelen zich verhouden tot het geheel en wat de verschillende perspectieven zijn.

Een voorbeeld? Een stukje kauwgom op de grond gooien lijkt onschuldig, tot je de gevolgen in kaart brengt. Want kauwgom heeft een biologische afbreekbaarheid van 20 tot 25 jaar! Al die tijd vervuilt de kauwgom het straatbeeld. En dieren kunnen het stukje kauwgom inslikken en ziek worden.

Wanneer kinderen hier inzicht in krijgen, kunnen ze op zoek gaan naar ideeën om dit probleem op te lossen.

“Van zodra kinderen en jongeren een systeem beter begrijpen en merken dat ook zij daarin een schakeltje zijn, zullen ze sneller zelf voorstellen doen om kleine acties te ondernemen die iets in beweging zetten."

Wendy Blanckaert
Leerkracht en medewerker training, coaching en advies bij Djapo

Systeemdenken in de praktijk

Samen met Wendy onderzoeken de kinderen van het vijfde leerjaar in basisschool De Drie Hofsteden het thema ‘verhuizen’ en ‘migratie’. Hoe komt het dat mensen verhuizen? Waarom verhuisden mensen in het verleden? Wat gebeurt er als mensen naar een nieuw land verhuizen? Systeemdenken helpt de kinderen om een brede blik te werpen op een complex thema.

Gepubliceerd op 14 februari 2023

Meer inspiratie en nieuws van Djapo

Theater en expressie: een motor voor EDO?

Nieuws
25 februari 2025

Hoe kunnen theater en expressie als motor werken voor maatschappelijke verandering? Samen met PETA (Philippines Educational Theater Association) en onze partner KIYO duiken we in de wereld van Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO) via kunst, theater en expressie. Het project belooft een spannende kruisbestuiving te worden tussen theorie en praktijk.

Buitengewone wereldburgers

In de praktijk
18 februari 2025

Onderwijs is een essentiële factor om wereldburgerschap te stimuleren. Alleen is het niet altijd makkelijk om daarbij ook leerkrachten uit het buitengewoon onderwijs te bereiken. Daarom startten we in 2024 met Buitengewone wereldburgers: een pilootproject waarbij we in West-Vlaanderen een draagvlak willen creëren bij leerkrachten buitengewoon lager onderwijs om aan de slag te gaan met Wereldburgerschapseducatie.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's. 

Inschrijven op de nieuwsbrief