Ga verder naar de inhoud

Systeemdenken als grondplan

De wereld is een complexe samenhang van verschillende systemen. Onderwerpen als fair trade of klimaatverandering zijn vaak te moeilijk om in één oogopslag te begrijpen. Met systeemdenken visualiseer je het onderwerp en breng je in kaart wat de oorzaken en gevolgen zijn, hoe de onderdelen zich verhouden tot het geheel en wat de verschillende perspectieven zijn.

Een voorbeeld? Een stukje kauwgom op de grond gooien lijkt onschuldig, tot je de gevolgen in kaart brengt. Want kauwgom heeft een biologische afbreekbaarheid van 20 tot 25 jaar! Al die tijd vervuilt de kauwgom het straatbeeld. En dieren kunnen het stukje kauwgom inslikken en ziek worden.

Wanneer kinderen hier inzicht in krijgen, kunnen ze op zoek gaan naar ideeën om dit probleem op te lossen.

“Van zodra kinderen en jongeren een systeem beter begrijpen en merken dat ook zij daarin een schakeltje zijn, zullen ze sneller zelf voorstellen doen om kleine acties te ondernemen die iets in beweging zetten."

Wendy Blanckaert
Leerkracht en medewerker training, coaching en advies bij Djapo

Systeemdenken in de praktijk

Samen met Wendy onderzoeken de kinderen van het vijfde leerjaar in basisschool De Drie Hofsteden het thema ‘verhuizen’ en ‘migratie’. Hoe komt het dat mensen verhuizen? Waarom verhuisden mensen in het verleden? Wat gebeurt er als mensen naar een nieuw land verhuizen? Systeemdenken helpt de kinderen om een brede blik te werpen op een complex thema.

Gepubliceerd op 14 februari 2023

Meer inspiratie en nieuws van Djapo

Méér solidariteit, niet minder

Nieuws
14 november 2024

Bij de federale formatie liggen er plannen op tafel om te snoeien in de uitgaven voor internationale samenwerking. Maar wie bespaart op internationale samenwerking, bespaart ook op mensenrechten én op onze eigen economische en sociale veiligheid. Daarom kwam Djapo op 14 november mee op straat, samen met de hele sector van ontwikkelingssamenwerking.

Wie zorgt er voor onze leerkrachten en directies?

Interview
6 november 2024

Leerkrachtentekort, toegenomen planlast, gedemotiveerde leerlingen: leerkrachten en schooldirecties kijken op tegen een berg uitdagingen. En die berg blijkt soms té hoog. Hoe kunnen we beter zorg dragen voor de mensen die onze kinderen en jongeren mee helpen opgroeien? Djapo-medewerker An Yskout vertelt hoe het Europese project LIFE een antwoord kan bieden.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's. 

Inschrijven op de nieuwsbrief