Biedt sociaal leren een antwoord op dat conflict?
“Dat denk ik wel. Want in die confrontatie met anderen word je je bewust van je eigen bril. Soms kan je je spiegelen aan anderen, soms schuurt dat. Noem het je eigen blik reframen, of samen een nieuwe kijk op de wereld creëren. Een visie waar iedereen zich prettig bij kan voelen, die iedereen de ruimte geeft om zichzelf te zijn in onderling respect. Voor duurzaamheidsvraagstukken is die ingesteldheid erg belangrijk.”
“Vertaald naar de schoolcontext spreken we van een whole school approach. De schoonmaakploeg, ouders, leerkrachten, leerlingen, de directeur: iedereen denkt mee. Over allerlei maatschappelijke thema’s die de school raken, dus ook over duurzaamheidsvraagstukken. Leggen we zonnepanelen? Hoe financieren we dat? Waar moeten ze liggen, willen we panelen uit Duitsland of uit China? Wat zijn de voor- en nadelen als we naar de hele levenscyclus kijken?”
Versterk je zo het eigenaarschap van leerlingen?
“Wel als je leerlingen voldoende ruimte geeft om te experimenteren en ze ook leert om kritisch naar dat experiment te kijken. Als hun acties een echte impact hebben, kunnen ze die impact ook monitoren en hun aanpak bijsturen. Ze ontdekken wat werkt en wat niet werkt. Als ze op een display kunnen aflezen hoeveel energie die zonnepanelen opwekken, zien ze het effect van hun werk.”
“Tegelijk leren ze zien wat nog beter kan, bijvoorbeeld of de school die opgewekte energie wel efficiënt benut. Dat ze zien wat nog beter kan - of dat nu draait om de energie-efficiëntie van de school of om de manier waarop ze omgaan met elkaar, de mate waarin gepest wordt bijvoorbeeld - is minstens zo belangrijk. Zo worden ze zich bewust van het grotere systeem, van hardnekkige structuren die verandering in de weg zitten.”
“Ook voor de leraar is eigenaarschap natuurlijk enorm belangrijk. Durft die het leerplan soms los te laten, trekt hij erop uit met zijn leerlingen? Dat lukt enkel als de school ruimte biedt om te experimenteren, als de directeur een cultuur creëert waar fouten maken mag. En als dat eigenaarschap niet op starre structuren botst: een te rigide leerplan, controlerende afspraken.”
"Net zoals heel wat andere competenties kan je eigenaarschap niet doelgericht trainen. Je kan enkel zorgen voor een omgeving waarin de kans dat iemand competent wordt, stijgt. Die omgeving hoef je niet altijd zelf te creëren, die moet je opzoeken. Ga op bezoek bij de boer aan de rand van de stad, de fietsenmaker om de hoek. Praten, ruiken, ervaren: die ervaringen dringen veel dieper door bij leerlingen."