Ga verder naar de inhoud

Voorwaarde 1: een brede kijk op onderwijsdoelen

Katrien Van Poeck: “Kwalificatie, socialisatie, persoonsvorming: elk van die 3 functies verdient een plek in goed onderwijs. EDO leent zich bij uitstek tot persoonsvorming, omdat duurzaamheidskwesties ons persoonlijk raken en de kans bieden om in de klas in dialoog te gaan over onze uiteenlopende overtuigingen.”

“Dat kan je niet zomaar uitlokken. De kunst is om ervoor open te staan en kansen te grijpen wanneer die zich vanuit de klas aandienen. Als leerkracht kan je de omstandigheden wel optimaliseren door een veilige klascontext te bieden, waarin leerlingen hun persoonlijke overtuigingen blootgeven. Of door werkvormen te kiezen die dat niet vereisen, zoals een schrijfopdracht.”

"Wie het beste voorheeft met zijn leerlingen, stelt hun meningen ook in vraag.”

Katrien Van Poeck
Centrum voor Duurzame Ontwikkeling UGent

Voorwaarde 2: pluralisme zonder relativisme

Katrien Van Poeck: “Bij EDO is een pluralistische kijk noodzakelijk. Probeer zoveel mogelijk verschillende perspectieven te bestuderen. Geen vrijblijvend rondje meningen spuien waarbij elke visie even zwaar doorweegt en je verzandt in misplaatst relativisme. Wel samen elk perspectief serieus nemen en kritisch onderzoeken, zodat je ook samen kan beslissen om een mening af te voeren als die geen steek houdt. Wie het beste voorheeft met zijn leerlingen, stelt hun meningen ook in vraag.”

Voorwaarde 3: authentieke uitdagingen

Katrien Van Poeck: “Bij duurzaamheidskwesties staat veel op het spel. Klimaat, vluchtelingen, een gezonde leefomgeving: die thema’s raken ons persoonlijk. Wanneer we authentieke uitdagingen in de klas binnenbrengen, kunnen we - zonder onderwijs te instrumentaliseren - een boost geven aan de betrokkenheid en kritische zin van leerlingen.”

Meer over onze visie op EDO?

Gepubliceerd op 11 mei 2023

Meer inspiratie en nieuws van Djapo

De leerk(r)ans: een gebaar met impact

Nieuws
25 november 2025

Leerkrachten zijn méér dan lesgevers: ze zijn spilfiguren die jonge denkers vormen, het maatschappelijk bewustzijn voeden en kinderen voorbereiden op onze complexe wereld. Daarom lanceren we dit eindejaar de Leerk(r)ans: geen gewoon geschenk, maar een symbool van waardering én een investering in duurzame verandering.

Wereldburgerschapseducatie in type 9: juf Evi testte het uit

Interview
22 oktober 2025

Evi Legiest werkt al 13 jaar in buitengewoon onderwijs en geeft alle vakken in haar klas. Toen de school werd gevraagd om mee te doen aan het Djapo-traject ‘Buitengewone wereldburgers’, waarbij haar type 9 klas werd ondergedompeld in wereldburgerschapseducatie, aarzelde ze niet.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's. 

Inschrijven op de nieuwsbrief