Ga verder naar de inhoud

Wereldburgerschapseducatie in type 9: juf Evi testte het uit

Interview
22 oktober 2025

Evi Legiest werkt al 13 jaar in buitengewoon onderwijs en geeft alle vakken in haar klas. Ze omschrijft zichzelf als een leerkracht die open communicatie, tijd voor reflectie en een sterke band met de leerlingen centraal zet. Toen de school werd gevraagd om mee te doen aan het Djapo-traject ‘Buitengewone wereldburgers’, aarzelde ze niet.

Het project in een notendop

Onderwijs is een essentiële factor om wereldburgerschap te stimuleren. Alleen is het niet altijd makkelijk om daarbij ook leerkrachten uit het buitengewoon onderwijs te bereiken. Daarom startten we in 2024 – met steun van de provincie West-Vlaanderen – met Buitengewone wereldburgers: een pilootproject waarbij we in West-Vlaanderen een draagvlak willen creëren bij leerkrachten buitengewoon lager onderwijs (type 9) om aan de slag te gaan met Wereldburgerschapseducatie.

Djapo zal leerkrachten uit drie scholen buitengewoon lager onderwijs type 9 professionaliseren in Wereldburgerschapseducatie: Futura Geluwe, Mijn Oogappel (Vichte) en De Kim & De Sam (Deerlijk). Een groep experten van VIVES Kortrijk, Leersteuncentrum Zuid-West-Vlaanderen en Katholiek Onderwijs Vlaanderen staat het projectteam daarin bij.

In het voorjaar 2025 organiseren we enkele workshops, waarbij de leerkrachten onder begeleiding van Djapo cocreatief lessen rond Wereldburgerschapseducatie ontwikkelen en uittesten. In 2026 worden de lesfiches en het hieruit voortvloeiend didactisch kader gepubliceerd op deze website.

Evi: “Ik had vooral een persoonlijke interesse in wereldburgerschapseducatie (WBE). Ik was nieuwsgierig naar hoe wereldburgerschap toegankelijk kon gemaakt worden voor leerlingen in het buitengewoon onderwijs en dan specifiek in type 9. De noden liggen hier toch wel heel anders dan in het regulier onderwijs. Ik zoek graag naar methodieken die niet kant-en-klaar zijn, maar wel passen bij individuele differentiatie.”

Juf Evi
Juf Evi

Vijf sessies, veel ideeën

Het traject in de klas van Juf Evi bestond uit vijf sessies, verspreid over vier maanden en aangevuld met huiswerk. Wat Evi vooral waardeerde?

  • de praktische werkvormen en tips die ze van Djapo kreeg. “Leren door te doen zorgt dat je echt weet wat je kunt toepassen.”
  • het inspiratie-aanbod rond onderwerpen zoals empathie, divergent denken en het toegankelijk maken van complexe thema’s.
  • het uitwisselen met collega’s, iets waar vaak te weinig ruimte voor is: “dat kwam echt als een geschenk”.

Maar lang niet alles verliep altijd van een leien dakje. Evi: “Na de tweede sessie sloeg ik even in paniek. Er waren vooral externe obstakels zoals nieuwe leerlingen, stakingen waardoor leerlingen niet op school geraakten, tijdsdruk … Maar eens je de tijd neemt en de werkvormen goed begrijpt, zijn ze makkelijk toepasbaar. Dat gaat nu al veel vlotter en zorgt ervoor dat ik ze in de toekomst nog veel ga inzetten.”

Leerlingen groeien ...

In de klas liet Evi leerlingen reflecteren aan de hand van opdrachten en visuele prikkels. Een door AI gegenereerde afbeelding van een ‘stad van de toekomst’ was een goeie gespreksstarter. Wat vonden de leerlingen er mooi aan, wat niet? Die gesprekken leidden tot meningsverschillen, maar ook tot meer begrip.

Evi: “Sommige leerlingen brachten hun thuiswereld mee, botsten op ‘oei, jij denkt daar anders over’. Ik merkte vooral dat leerlingen stap voor stap opener durfden spreken.”

... maar ook leerkrachten

“Dit traject heeft me echt meer zelfvertrouwen gegeven om zelfstandig lessen rond wereldburgerschapsthema’s op te bouwen.”

Om dat zelfvertrouwen te doen groeien formuleerde Evi enkele tips:

  • Zet werkvormen meerdere keren in, vertrouwdheid maakt het leren soepeler.
  • Gebruik voldoende visuele ondersteuning zoals een presentatie of beelden om leerlingen die het moeilijk hebben met open vragen een handvat te bieden.
  • Betrek je collega’s. Deel wat werkt én wat minder vlot gaat, zo groeit het draagvlak.

Evi: “Ik hoop deze inzichten te verankeren in mijn klaspraktijk en misschien wel op schoolniveau. Het is daarbij belangrijk dat ik mezelf de kritische vraag blijf stellen: aan welke lessen of thema’s kan ik gemakkelijk wereldburgerschap koppelen?”

Vanaf het voorjaar 2026 vind je hier drie lessen rond wereldburgerschapsthema's zoals armoede, op maat van leerlingen buitengewoon lager onderwijs met ASS, samen met een didactisch kader. Nadien volgt er ook een webinar.

Gepubliceerd op 22 oktober 2025

Meer inspiratie en nieuws van Djapo

De leerk(r)ans: een gebaar met impact

Nieuws
25 november 2025

Leerkrachten zijn méér dan lesgevers: ze zijn spilfiguren die jonge denkers vormen, het maatschappelijk bewustzijn voeden en kinderen voorbereiden op onze complexe wereld. Daarom lanceren we dit eindejaar de Leerk(r)ans: geen gewoon geschenk, maar een symbool van waardering én een investering in duurzame verandering.

Tijd voor menselijkheid in jouw klas

Nieuws
17 oktober 2025

Dit najaar roept 11.11.11 op tot meer menselijkheid. Djapo steunt deze campagne en ontwikkelde rond dit thema lesmateriaal voor het lager- en secundair onderwijs. Ontdek ze hier.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's. 

Inschrijven op de nieuwsbrief