Skip to content

Leerkrachten secundair onderwijs

Sociale ongelijkheid, racisme, klimaatverandering: hoe help je jongeren omgaan met zulke grote maatschappelijke uitdagingen? Maak van je klas en school een veilige oefenplaats waar leerlingen leren om meer grip te krijgen op de wereld rondom hen. Ontdek hoe Djapo je daarbij ondersteunt.

Lesmateriaal en werkvormen

Als je in je lessen vertrekt van authentieke maatschappelijke vraagstukken, trigger je jongeren om zelf na te denken. Omdat de maatschappelijke thema's herkenbaar zijn, maar ook omdat de thema's zo complex zijn dat ook de leerkracht er geen pasklaar antwoord op heeft. Daardoor zijn de leerlingen meer gemotiveerd om zaken in vraag te stellen, out-of-the-box te denken en verschillende standpunten naast elkaar te leggen.

Wil je samen met je leerlingen maatschappelijke vraagstukken onderzoeken? Duik in ons lesmateriaal en zet je leerlingen aan het denken.

Begeleiding voor je (school)team

Wil je de SDG's of kinderrechten duurzaam integreren in je klas- of schoolwerking? Start je school met een nieuw vak of een nieuwe richting, maar weet je nog niet hoe je die zal invullen? Zou je je leerlingen graag helpen om via systeemdenken of filosoferen hun blik te verruimen?

Bekijk hoe Djapo jou kan ondersteunen.

Klankbord nodig?

Authentieke maatschappelijke vraagstukken kunnen soms uitgesproken meningen of emoties losweken bij je leerlingen. Bovendien zijn de thema's vaak zo complex dat je als leerkracht niet op elke vraag een antwoord klaar hebt. Hoe ga je daarmee om?

Nodig een van onze begeleiders uit voor een coaching voor, tijdens en/of na je lessen. Leg al je vragen en twijfels op tafel en zoek samen naar een aanpak die voor jou het beste werkt.

Theoretische onderbouw

Djapo gelooft dat Educatie voor Duurzame Ontwikkeling kan bijdragen aan kwaliteitsvol onderwijs. Waarom? Dat lees je in ons theoretisch kader 'De school als oefenplaats'.

COSMOS breaks down school walls

In practice
3 May 2023

A school knocking on the police's door to enrich its STEM education? Antwerp secondary school Novaplus saw the benefit of it during their COSMOS project! Read more about their trajectory.

An opportunity to strengthen the educational system

Word of explanation
2 April 2023

At the end of 2022, Djapo released the theoretical framework 'The school as a place for practice'. With that framework, we determine what role ESD and GCE can play within education. Essential to this is that we no longer see ESD and GCE as separate areas of learning, but as an integral approach to strengthen our education.

Nieuw vak op school?

Introduceert jouw school binnenkort een nieuw vak of een nieuwe richting, maar weten jullie nog niet precies hoe jullie die gaan invullen? Djapo werkt stap-voor-stap en samen met jou naar een concrete invulling.