Ga verder naar de inhoud

LIFE: krachtiger in jouw job in het onderwijs

Nieuws
2 juni 2025

Hoe blijf je als leerkracht of schooldirectie focussen op wat écht telt? In de drukte van elke dag is het niet vanzelfsprekend om stil te staan bij wat je energie en richting geeft. Toch is dat precies wat helpt. Mensen die meer zin geven aan hun leven, staan ook sterker in hun schoenen op de werkvloer.

Vorig jaar gingen elf leerkrachten en schoolleiders dat avontuur aan, in het kader van Life – een Europees project, geïnspireerd door de opleiding Life Worth Living aan Yale University. Ze maakten ruimte voor persoonlijke groei en merkten hoe dit hun werk en welzijn positief beïnvloedde.

Maakt dit traject een verschil? Absoluut!

Het traject dat in 2024-2025 plaatsvond in 5 verschillende landen, werd grondig onder de loep genomen. Yale University's evaluatie toont aan:

  • 88% beoordeelt de ervaring als 'uitstekend' of 'zeer goed'
  • Significante toename in gevoel van zingeving
  • Kwaliteit begeleiding: gemiddeld 9,33/10

Lees het verhaal van Nele Verdonck (zorgcoördinator) of van Leen Langenbick (directeur) die vorig jaar deelnamen.

Deelnemers meldden significante persoonlijke groei, toegenomen zelfbewustzijn en zelfacceptatie, en een hernieuwd gevoel van persoonlijke en professionele doelen.

Yale University Evaluatierapport

Waarom heeft het onderwijs dit nodig?

Onderwijs is meer dan kennis overbrengen – het is mensenwerk, gedragen door leerkrachten en schoolleiders die zelf vaak onder druk staan. Het LIFE-project biedt ruimte om stil te staan bij wie je bent, wat je belangrijk vindt en hoe je daar trouw aan blijft, als mens én als professional. Die herbronning zorgt voor meer veerkracht, verbondenheid en helderheid in keuzes. Elke school wil een plek zijn waar kinderen zichzelf mogen zijn en waar verschillen er mogen zijn – maar dan is het ook belangrijk dat je als leerkracht of schoolteam die waarden zélf belichaamt.

De methodieken van LIFE helpen je om geloofwaardig en authentiek in je rol te staan. Via levensvragen en verschillende verwerkingsvormen creëer je verbinding, begrip en een veilige omgeving waarin je jezelf beter leert kennen – en tegelijk leert van anderen, van het leven en van de diepere betekenis van je werk.

Samen op ontdekking

De groep zal regelmatig samenkomen om na te denken en te praten over de grote vragen van het leven:

  • Voor wie en wat ben ik verantwoordelijk?
  • Wat maakt een leven de moeite waard?
  • Welke rol heeft lijden in een goed leven?

We werken met inspirerende teksten uit diverse tradities, maar ook met rituelen, beweging, creatie en gesprek. Je wordt uitgenodigd om te vertragen en verbinding te maken – met jezelf, met anderen én met je werk. Er is ruimte voor reflectie én voor vertaling naar de praktijk van jouw schoolcontext.

Praktisch

Voor wie?

Dit traject is voor leerkrachten en directies van alle onderwijsniveaus en netten. Scholen worden aangemoedigd om met meerdere teamleden deel te nemen.

5 ontmoetingsdagen + 2 online sessies

Telkens staat een bepaalde vraag centraal.

  • 12 oktober 2025: kennismaking en "Voor wie/wat ben ik verantwoordelijk?"
  • Online sessie: "Hoe handel ik?"
  • 29 nov - 1 dec 2025: Driedaagse retreat Hoge Rielen - verdieping in falen, lijden en verlangens
  • Online sessie: "Waar wil ik mijn tijd aan geven?"
  • 15 februari 2026: "Hoe voelt een goed leven?" en afsluiting

Prijs

Er zijn drie verschillende tarieven, jij kiest wat haalbaar voor jou is.

  • Plustarief: 1750 €
  • Standaardtarief: 1500 €
  • Reductietarief: 1250 €

Deze prijs omvat alle sessies, driedaagse retreat, professionele begeleiding, materialen en syllabus voor eigen gebruik.

"Het project bevorderde sterke leergemeenschappen. Deelnemers waardeerden de banden en vriendschappen die werden gevormd."

Evaluatierapport Yale University

Schrijf je nu in!

Er zijn drie tarieven, jij kiest wat haalbaar is voor jou. Plaatsen zijn beperkt tot 16 deelnemers.

Ik betaal: 

De betaling dient te gebeuren vóór de start van de eerste sessie.

Wens je een factuur? 

Factuurgegevens

Vink aan. 
Vink aan. 

Train-the-trainer voorjaar 2026

Wil je zelf facilitator worden? We organiseren in het voorjaar van 2026 een vervolgtraject. Je kunt je nu al op de wachtlijst laten plaatsen.

Nog vragen?

Twijfel je of heb je nog specifieke vragen over het traject? Aarzel niet om ons te contacteren.

Gepubliceerd op 2 juni 2025

Meer inspiratie en nieuws van Djapo

SDG Learning Lab: LEEF Global, Think Djapo

Nieuws
11 april 2025

Jongeren groeien op in een wereld vol complexe uitdagingen, zoals klimaatverandering, genderongelijkheid, onveilige buurten en vervuiling. Dit project ondersteunt Belgische en Liberiaanse leerkrachten en jongeren om samen te werken aan een duurzame, rechtvaardige en solidaire samenleving. Heeft jouw klas zin in deze unieke kans? We zijn nog op zoek naar jullie!

Theater en expressie: een motor voor EDO?

Nieuws
25 februari 2025

Hoe kunnen theater en expressie als motor werken voor maatschappelijke verandering? Samen met PETA (Philippines Educational Theater Association) en onze partner KIYO duiken we in de wereld van Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO) via kunst, theater en expressie. Het project belooft een spannende kruisbestuiving te worden tussen theorie en praktijk.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuw lesmateriaal, vormingen en projecten en laat je inspireren door de verhalen van collega's. 

Inschrijven op de nieuwsbrief