Te veel of te weinig water?
Overstromingen in Bangladesh. Droogte in Afrika. Waarom is er soms te veel en soms te weinig water? Breng de oorzaken en gevolgen in kaart met de werkvorm Parapluutje parasolletje.
Water is goud waard, dus je springt er best verstandig mee om. Maar waarom is dat zo? En kan er ook te veel water zijn? Zet je leerlingen tijdens Wereldwaterdag aan het denken met één van deze werkvormen toegepast op het thema Wereldwaterdag.
Overstromingen in Bangladesh. Droogte in Afrika. Waarom is er soms te veel en soms te weinig water? Breng de oorzaken en gevolgen in kaart met de werkvorm Parapluutje parasolletje.
Is water sterker dan de mens? En wie is baas van het water? Start met je leerlingen een filosofisch gesprek op via de werkvorm Argumentenweb en ondersteun hen om hun standpunt over het onderwerp kracht bij te zetten met argumenten.
Waarom springen we best zuinig om met water? Wat gebeurt er als we toch water verspillen? Je leerlingen onderzoeken het thema 'waterverspilling' met de werkvorm Parapluutje parasolletje en denken na over oorzaken en mogelijke gevolgen.
Wil jij je lessen rond STEM en wereldoriëntatie graag zo relevant mogelijk maken voor je leerlingen lager onderwijs om zo hun nieuwsgierigheid naar wetenschap te prikkelen? Goed nieuws: voor het schooljaar 2023-2024 kan je daarbij gratis ondersteuning krijgen van Djapo en Karel de Grote Hogeschool.
Onderwerp gekozen? Check. Moment uitgekozen? Check. Maar hoe ondersteun je je leerlingen tijdens een klasgesprek om hun mening te formuleren? En hoe stimuleer je hen om het onderwerp vanuit verschillende perspectieven te bekijken? Laat je inspireren door deze werkvormen.