Inspiratie en nieuws
"EDO is geen apart leergebied, maar een aanpak die het onderwijs integraal kan versterken"
Sara De Piere - co-auteur van 'De school als oefenplaats' - vertelt welke betekenis ons theoretisch kader kan hebben voor iedereen die graag mee nadenkt over kwaliteitsvol onderwijs.
Zoek naar inspiratie op Djapo.be
Word pilootschool voor COSMOS
Wil jij je lessen rond STEM en wereldoriëntatie graag zo relevant mogelijk maken voor je leerlingen lager onderwijs om zo hun nieuwsgierigheid naar wetenschap te prikkelen? Goed nieuws: voor het schooljaar 2023-2024 kan je daarbij gratis ondersteuning krijgen van Djapo en Karel de Grote Hogeschool.
Handvaten voor een klasgesprek
Onderwerp gekozen? Check. Moment uitgekozen? Check. Maar hoe ondersteun je je leerlingen tijdens een klasgesprek om hun mening te formuleren? En hoe stimuleer je hen om het onderwerp vanuit verschillende perspectieven te bekijken? Laat je inspireren door deze werkvormen.
Bij-zondere lessen voor 'Week van de Bij'
Het zoemt van de bedrijvigheid tijdens de Week van de Bij! Ben jij nog op zoek naar leuke activiteiten voor in de klas of in de natuur? Laat je inspireren door onze lesmaterialen!
“Kinderen en jongeren staan vaak meer open voor herstelopties”
Hoe stimuleer je consumenten om duurzamer om te gaan met kapotte elektrische en elektronische apparaten? De partners van Interreg-project Sharepair zagen daarvoor kansen in het onderwijs en vroegen aan Djapo om een lespakket te ontwikkelen voor lager en secundair onderwijs.
Oog in oog met dierenwelzijn: een inspirerend lespakket
Een interview met Tsang Tsey Chow van Dierenwelzijn Vlaanderen van het Departement Omgeving over dierenwelzijn in de klas.
EDO met effect: 3 belangrijke voorwaarden
Hoe maak je van Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO) een succes? Een brede kijk op onderwijsdoelen, kritisch pluralisme en authentieke uitdagingen: Prof. dr. Katrien Van Poeck zet de belangrijkste voorwaarden op een rij.
“Duurzaamheidskwesties hebben een uniek pedagogisch potentieel”
Professor dr. Katrien Van Poeck (Centrum voor Duurzame Ontwikkeling UGent) vertelt over het pedagogische potentieel van Educatie voor Duurzame Ontwikkeling én de valkuilen wanneer duurzaamheidskwesties in de klas aan bod komen.
COSMOS breekt de schoolmuren open
Een school die bij de politie aanklopt om haar STEM-onderwijs te verrijken? De Antwerpse secundaire school Novaplus zag er tijdens hun COSMOS-project wel voordeel in! Lees meer over hun traject.